At konstruere professionel individualitet

Af: John Krejsler
285,00 kr
På lager
ISBN
1275604
Professionelle og klienter i moderne offentlige institutioner lever under former for social dominans, hvor man foretrækker at gøre ting med ord i stedet for med vilkårlig tvang. I afhandlingen udforskes det strategiske spillerum i kommende læreres brug af selvbestemmelsesterminologi, såsom ´deltagerstyring´, ´ansvar for egen læring´, ´sociale kontrakter´ m.m.
 
Selvbestemmelsesterminologien lægger op til procedurer for samvær, som iscenesætter elever som deltagere, hvis behov, ønsker og interesser der skal tages udgangspunkt i: Dels har vi en tale om deltagerstyring, demokrati og ligeværdig dialog. Dels er denne indskrevet i regulativer om undervisningspligt, lærer- og elevroller, magt m.m.

Hvad vil det sige at bestemme selv inden for rammen af en selvbestemmelsesterminologi, som er blevet til et professionelt kommunikationskoncept, som den professionelle er forpligtet på at iscenesætte sit forhold til sin klient igennem? Til at undersøge denne problematik udvikles i afhandlingen en analysestrategi, som modstiller indsigter fra henholdsvis Michel Foucault og Jürgen Habermas.
Specifikationer
Undertitel om lærerens brug af talen om selvbestemmelse - mellem diskursivt reguleret askese og kommunikativ rationalitet, ph.d. afhandling
Forfatter John Krejsler
Forlag Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition AAUF
Udgivelsesdato 1. jan. 2009
Sideantal 449
Bredde 0
Højde 0
Dybde 0
Vægt 0
Første udgave 2001
Oplagsdato 1. jan. 2009
Oplag 2
Udgave 0
ISBN-13 1275604
EAN 1275604
Sprog Dansk
Orignalsprog Dansk
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.