Didaktik og patientuddannelse
198,75 kr
Mangler for tiden på forlagets lager. Leveringstid ukendt.
ISBN
9788712038481
Denne bog fokuserer på den pædagogiske dimension af sygeplejerskens virksomhedsområde, og tanken er at den både skal kunne tilføre de sygeplejestuderende den fornødne pædagogiske viden til brug for patientundervisning og -uddannelse og skal inspirere den erfarne underviser til yderligere refleksion over egne erfaringer med læring.
Bogens bærende ide er en forståelse af tilegnelse af nye kundskaber, færdigheder og holdninger finder sted, når patienten selv deltager aktivt i et ligeværdigt samarbejde med sygeplejersken.
Bogen giver en dybere indsigt i det pædagogiske felt, som sygeplejersker praktiserer i, og pædagogikens kompleksitet og råderum beskrives. Omdrejningspunktet er hele tiden patientundervisning og de forskellige pædagogiske teorier og tilgange belyses i forhold til, hvordan de kan bidrage til en forbedret undervisning af patienterne, hvad entendet er den er individuelle undervisning af den enkelte patient eller undervisning af patienter i grupper f.eks. i form af patientskoler, der er tale om.
Bogen er delt op i tre overordnede områder. den første del handler om forståelse for patientuddannelse, hvor bl.a. den pædagogiske filosofi i relationen mellem pædagogik og omsorg fremhæves. Den anden del af bogen omhandler didaktik og patientuddannelse ud fra en didaktisk model, og den sidste del omhandler sundhedspædagogik, patientskoler og sygeplejerskens hverdagslæring i forhold til kompetenceudvikling. Dette afsnit omtaler også læring i organisationer og det udviklingspotentiale, der ligger heri for sygeplejersken.
Bogens bærende ide er en forståelse af tilegnelse af nye kundskaber, færdigheder og holdninger finder sted, når patienten selv deltager aktivt i et ligeværdigt samarbejde med sygeplejersken.
Bogen giver en dybere indsigt i det pædagogiske felt, som sygeplejersker praktiserer i, og pædagogikens kompleksitet og råderum beskrives. Omdrejningspunktet er hele tiden patientundervisning og de forskellige pædagogiske teorier og tilgange belyses i forhold til, hvordan de kan bidrage til en forbedret undervisning af patienterne, hvad entendet er den er individuelle undervisning af den enkelte patient eller undervisning af patienter i grupper f.eks. i form af patientskoler, der er tale om.
Bogen er delt op i tre overordnede områder. den første del handler om forståelse for patientuddannelse, hvor bl.a. den pædagogiske filosofi i relationen mellem pædagogik og omsorg fremhæves. Den anden del af bogen omhandler didaktik og patientuddannelse ud fra en didaktisk model, og den sidste del omhandler sundhedspædagogik, patientskoler og sygeplejerskens hverdagslæring i forhold til kompetenceudvikling. Dette afsnit omtaler også læring i organisationer og det udviklingspotentiale, der ligger heri for sygeplejersken.
Undertitel | Sygeplejens pædagogiske felt |
---|---|
Forfatter | Susan Lejsgaard Christensen og Birgitte Huus Jensen |
Forlag | Gads Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Sygepleje |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 6. jan. 2003 |
Sideantal | 190 |
Bredde | 171 |
Højde | 240 |
Dybde | 12 |
Vægt | 378 |
Første udgave | 2003 |
Oplagsdato | 6. jan. 2003 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788712038481 |
ISBN-10 | 8712038482 |
EAN | 9788712038481 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |