Pris- og mængdeindeks
295,00 kr
Desværre udsolgt fra forlaget
ISBN
9788761607195
I denne 2. udgave af lærebogen om Pris- og mængdeindeks i serien Økonomisk Samfundsbeskrivelse er de nyeste forskningsresultater indarbejdet på en let tilgængelig måde. Dette gælder såvel i relation til lærebogens teoretiske del - kapitel 1 og 2 - som i relation til lærebogens anvendelsesorienterede del - kapitel 3-5. I den teoretiske del forklares de forskellige tilgangsvinkler til indeksteori med hovedvægten lagt på den økonomiske og den aksiomatiske metode. I den økonomiske metode tages udgangspunkt i forbrugeres og producenters optimerende adfærd. Teorien om det indifferensbestemte indeks og superlative indeks er tilknyttet dette udgangspunkt. Det vises, at Fisher-indeks, Törnqvist-indeks og Walsh-indeks er superlative indeks. Under den aksiomatiske metode tages udgangspunkt i analogier til enkeltgodetilfældet. Herunder præsenteres 20 centrale analogitest og 3 supplerende analogitest, ligesom det vises, hvilke af disse test de forskellige indeksformler opfylder. Den teoretiske del afsluttes med overvejelser om hvilket/hvilke indeks, der bør vælges. I den anvendelsesorienterede del af lærebogen behandles bl.a. følgende emner: tidsrækker af indeks, kædning af indeks, indsamling af data, aggregering, primærindeks og indeks i nationalregnskabssammenhæng. Den anvendelsesorienterede del afsluttes med en gennemgang af samtlige de pris- og mængdeindeks, som Danmarks Statistik beregner, herunder den danske del til EU's forbrugerprisindeks HICP (Harmonized Indices of Consumer Prices).
Undertitel | Økonomisk samfundsbeskrivelse |
---|---|
Forfatter | Christen Sørensen |
Forlag | Gyldendal Akademisk |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 29. aug. 2002 |
Sideantal | 291 |
Bredde | 174 |
Højde | 241 |
Dybde | 14 |
Vægt | 568 |
Første udgave | 2002 |
Oplagsdato | 29. aug. 2002 |
Oplag | 1 |
Udgave | 2 |
ISBN-13 | 9788761607195 |
ISBN-10 | 8761607193 |
EAN | 9788761607195 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Dansk Medie Design |
Illustreret i farver/sh | Nej |