Information, Medie, Kommunikation

Af: Jörg Zeller
50,00 kr
På lager
ISBN
9788771120134
Information, Medie, Kommunikation er en bog om informations-, medie- og kommunikationsfagenes videnskabsteori.

Bogens forfatter siger indledningsvis om videnskabsteoriens betydning:
»Hvis jeg skulle sige, hvad der efter min mening er tilværelsens største gåde, miraklernes mirakel, ville jeg sige, at det er bevidsthed og, som bevidsthedens vigtigste aspekt, viden. Videnskabsteori er ét af forskellige forsøg på at forklare miraklet, hvad viden er, og i hvilke forskellige former viden optræder og bliver til. Videnskabsteori forudsætter dog, at der findes videnskab eller - som det faktisk er - et flertal af videnskaber. Videnskabsteori undersøger - man siger: reflekterer over - disse forskellige videnskabers videnskabelighed.«

Bogen forsøger i otte kapitler at fremstille en faglig videnskabsteori for et af de mest centrale og tværfaglige områder inden for moderne videnskab. I hvert kapitel tages der hensyn til både ontologiske, erkendelsesteoretiske og metodologiske spørgsmål omkring de faglige kernebegreber ´information´, ´medie´ og ´kommunikation´ samt til spørgsmål om grundlæggende videnskabsteoretiske problemstillinger i forbindelse med den erfaringsmæssige, tankemæssige og praktiske side ved den - med forfatterens ord - videnskabende proces.

De enkelte kapitler omhandler bl.a. vidensbegrebet, erfaring og begrebsdannelse, sprogets og logikkens rolle i faglig og videnskabsteoretisk henseende, samt teoridannelse.
De to afsluttende kapitler belyser informations-, medie- og kommunikationsteoretiske spørgsmål ud fra en specifik humanistisk synsvinkel og giver et bud på fænomenologiens og hermeneutikkens betydning i denne sammenhæng.
Specifikationer
Undertitel en faglig videnskabsteori
Forfatter Jörg Zeller
Forlag Aalborg Universitetsforlag
Indbinding Paperback
Thema koder Forskning og information: generelt
Varegruppe Samfund, div.
Ekspedition EXT
Udgivelsesdato 16. sep. 2011
Sideantal 549
Bredde 0
Højde 0
Dybde 0
Vægt 0
Første udgave 2011
Oplagsdato 16. sep. 2011
Oplag 1
Udgave 2
ISBN-13 9788771120134
ISBN-10 8771120130
EAN 9788771120134
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.