Dannelse i en læringstid

50,00 kr
På lager
ISBN
9788771121148
Emnet for denne artikelsamling er problemet om dannelsens plads i uddannelse og undervisning. Spørgsmålet er, om det er nødvendigt med mere eller mindre explicitte forestillinger om dannelse, forstået som den ønskværdige udvikling af personligheden hos de, der uddannes og undervises. Man har formuleret sådanne forestillinger i de sidste 2000 år, men heraf følger ikke, at dannelse fortsat er et gyldigt begreb. Måske er vi nu blevet klogere. Det mener faktisk ganske mange i dag, og det er noget af grunden til, at man har gjort læringsbegrebet til det centrale.

Forfatterne til denne bog er enige om, at vi faktisk stadig har brug for dannelsesbegrebet for at kunne gennemføre en læring, der ikke styrer uden kompas. De er også enige om, at vi ikke uden videre kan nøjes med traditionens bud på, hvad dannelse er, og de forsøger derfor at bidrage med nye belysninger af, hvad dannelse vil sige i vor tid.

Indhold:

Indledning

Læring med eller uden kompas
Af Merete Wiberg

Dannelsesbegrebet: Et tidssvarende begreb?
Af Lotte Rahbek Schou

Dannelsens korridor
Et argument for et udvidet dannelsesbegreb
Af Søren S. E. Bengtsen

Lidenskab og dannelse: formning af menneskets responsivitet
Af Ulla Thøgersen

Dannelse forstået som taktfuldhed over for ´det sande og
det gådefulde´ i tilværelsen
Af Finn Thorbjørn Hansen

Dannelse – mellem styring og undren
Af Mogens Pahuus

Specifikationer
Forlag Aalborg Universitetsforlag
Indbinding Paperback
Thema koder Antologier: generelt, Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder
Varegruppe Filosofi
Ekspedition EXT
Udgivelsesdato 11. nov. 2013
Sideantal 171
Bredde 170
Højde 235
Dybde 15
Vægt 375
Første udgave 2013
Oplagsdato 11. nov. 2013
Oplag 1
Udgave 1
Serie Applied philosophy
ISBN-13 9788771121148
ISBN-10 8771121145
EAN 9788771121148
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.