Danmark i det globale turismebillede
50,00 kr
På lager
ISBN
9788771121445
Turismen er i dag Danmarks 3. største eksporterhverv, der beskæftiger 120.000 mennesker og omsætter for 82 mia. kr. om året. Hertil kommer alle de ikke-materielle aktiver, turismen skaber i Danmark, i form af at øge vores forståelse for andre kulturer, at gøre vores land mere interessant at leve i m.v.
Den 14. januar 2014 var det 125 år siden, at turismen blev organiseret i Danmark i ´Turistforeningen For Danmark´. I løbet af de sidste 125 år er turismen blevet et erhverv, og igennem de sidste 25 år har verden åbnet sig, og turismen er – også i Danmark – blevet globaliseret. I slutningen af 1980´erne kom de udenlandske gæster til Danmark næsten udelukkende fra de nære markeder Sverige, Norge og Tyskland. I dag er også Kina ved at blive et centralt marked for dansk turisme.
Denne bog beskriver og analyserer udviklingen af turismen i Danmark med fokus på de seneste 25 år. Hvordan har den internationale markedsføring af Danmark udviklet sig? Hvad er der sket med erhvervsstrukturen? Hvordan har den politiske diskurs forandret sig? Hvilke centrale innovationer bør fremhæves? Hvad har den digitale revolution betydet? Og hvordan har udddannelsen og efteruddannelsen til turismens arbejdsmarked mødt den nye virkelighed? Et bud på svarene på disse spørgsmål, og hvilke pejlemærker dette giver for fremtiden, gives i denne bog.
Danmarks afgørende styrke som turismedestination er i dag som for 25 år siden danskerne selv, vores moderne livsform og samfundsindretning. Hvis Danmark skal have vores markante andel af den internationale turisme i de kommende år, kræver det en styrket prioritering af turismen som et bæredygtigt væksterhverv. Og det forudsætter, at erhvervet, politikerne og turismefremmeorganisationerne har viljen til denne prioritering i fællesskab.
Den 14. januar 2014 var det 125 år siden, at turismen blev organiseret i Danmark i ´Turistforeningen For Danmark´. I løbet af de sidste 125 år er turismen blevet et erhverv, og igennem de sidste 25 år har verden åbnet sig, og turismen er – også i Danmark – blevet globaliseret. I slutningen af 1980´erne kom de udenlandske gæster til Danmark næsten udelukkende fra de nære markeder Sverige, Norge og Tyskland. I dag er også Kina ved at blive et centralt marked for dansk turisme.
Denne bog beskriver og analyserer udviklingen af turismen i Danmark med fokus på de seneste 25 år. Hvordan har den internationale markedsføring af Danmark udviklet sig? Hvad er der sket med erhvervsstrukturen? Hvordan har den politiske diskurs forandret sig? Hvilke centrale innovationer bør fremhæves? Hvad har den digitale revolution betydet? Og hvordan har udddannelsen og efteruddannelsen til turismens arbejdsmarked mødt den nye virkelighed? Et bud på svarene på disse spørgsmål, og hvilke pejlemærker dette giver for fremtiden, gives i denne bog.
Danmarks afgørende styrke som turismedestination er i dag som for 25 år siden danskerne selv, vores moderne livsform og samfundsindretning. Hvis Danmark skal have vores markante andel af den internationale turisme i de kommende år, kræver det en styrket prioritering af turismen som et bæredygtigt væksterhverv. Og det forudsætter, at erhvervet, politikerne og turismefremmeorganisationerne har viljen til denne prioritering i fællesskab.
Undertitel | erfaringer, tendenser og muligheder |
---|---|
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Indbinding | Hardback |
Thema koder | Antologier: generelt, Rejser og ferie, Serviceerhverv |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | EXT |
Udgivelsesdato | 12. jun. 2014 |
Sideantal | 117 |
Bredde | 205 |
Højde | 245 |
Dybde | 14 |
Vægt | 577 |
Første udgave | 2014 |
Oplagsdato | 12. jun. 2014 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788771121445 |
ISBN-10 | 8771121447 |
EAN | 9788771121445 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Anja Lykkegaard |
Illustreret i farver/sh | Nej |