Projektpædagogik i udvikling
240,00 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788773076651
Denne nye bog om projektpædagogik indeholder grundlæggende og spændende refleksioner over mere end 25 års praksis med projektarbejde, foretaget af ti uddannelsesforskere ved Aalborg Universitet.
Der er ikke tale om en værktøjsbog, der giver opskriften på gode vellykkede projektarbejdsprocesser - det er heller ikke en teoretisk ud-vikling af projektarbejdsformen på et idealniveau. Da Pædagogisk Udviklingscenter satte dette bogprojekt i gang, var det hensigten, at bogen skulle støtte op omkring videooptagelser af projektvejledning ved universitetets forskellige uddannelser. Vi havde behov for at få åbnet dørene ind til den konkrete og meget alsidige vejledningspraksis for at have autentiske cases til vore kurser. Målet med denne bog er at danne baggrund og ramme for disse cases - men den bidrager med mere end det. Forfatterne har mange års erfaringer med projektarbejdsmodeller og en læringsteoretisk ballast, hvilket tilsammen danner udgangspunkt for en kritisk refleksion over projektarbejdet, hvor der peges på problemer, styrker, udviklingsbehov og udviklingsmuligheder.
Projektgruppens arbejde vil altid være situationsbestemt, afhængig af den didaktiske virkelighed og personsammensætningen i gruppen. Samspillet imellem gruppedeltagerne vil ændre sig over tid, efterhånden som projektarbejdet skrider frem.
Den individuelle og fælles læring i gruppen er et centralt tema i forhold til projektpædagogikkens teori og udvikling.
Bogen fokuserer i sine ti artikler: Argumenter for projektpædagogik af Lone Krogh, Forandring til projektarbejde og PBL - hvad og hvordan? af Anette Kolmos, Forventninger til projektvejledning af Poul Nørgård Dahl, Vejledning som faglige forståelsesdialog af Søren Hansen, Læring i projektarbejde af Jan Brødslev Olsen, Projektpædagogik, konstruktivisme og individualisering af Erik Laursen, Hinsides fornuften af Brian Kjær Andreasen, Synergi og social intelligens i projektgrupper af Søren Keldorff, Udvikling af proceskompetencer gennem projektarbejdet af Anette Kolmos, Lise Kofoed, Søren Hansen og Helle Algreen-Ussing, særligt på de komplekse innovative gruppeprocesser, hvor motivation og kreativitet er centrale elementer.
Der er ikke tale om en værktøjsbog, der giver opskriften på gode vellykkede projektarbejdsprocesser - det er heller ikke en teoretisk ud-vikling af projektarbejdsformen på et idealniveau. Da Pædagogisk Udviklingscenter satte dette bogprojekt i gang, var det hensigten, at bogen skulle støtte op omkring videooptagelser af projektvejledning ved universitetets forskellige uddannelser. Vi havde behov for at få åbnet dørene ind til den konkrete og meget alsidige vejledningspraksis for at have autentiske cases til vore kurser. Målet med denne bog er at danne baggrund og ramme for disse cases - men den bidrager med mere end det. Forfatterne har mange års erfaringer med projektarbejdsmodeller og en læringsteoretisk ballast, hvilket tilsammen danner udgangspunkt for en kritisk refleksion over projektarbejdet, hvor der peges på problemer, styrker, udviklingsbehov og udviklingsmuligheder.
Projektgruppens arbejde vil altid være situationsbestemt, afhængig af den didaktiske virkelighed og personsammensætningen i gruppen. Samspillet imellem gruppedeltagerne vil ændre sig over tid, efterhånden som projektarbejdet skrider frem.
Den individuelle og fælles læring i gruppen er et centralt tema i forhold til projektpædagogikkens teori og udvikling.
Bogen fokuserer i sine ti artikler: Argumenter for projektpædagogik af Lone Krogh, Forandring til projektarbejde og PBL - hvad og hvordan? af Anette Kolmos, Forventninger til projektvejledning af Poul Nørgård Dahl, Vejledning som faglige forståelsesdialog af Søren Hansen, Læring i projektarbejde af Jan Brødslev Olsen, Projektpædagogik, konstruktivisme og individualisering af Erik Laursen, Hinsides fornuften af Brian Kjær Andreasen, Synergi og social intelligens i projektgrupper af Søren Keldorff, Udvikling af proceskompetencer gennem projektarbejdet af Anette Kolmos, Lise Kofoed, Søren Hansen og Helle Algreen-Ussing, særligt på de komplekse innovative gruppeprocesser, hvor motivation og kreativitet er centrale elementer.
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
---|---|
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | FAAU |
Udgivelsesdato | 10. jun. 2002 |
Sideantal | 220 |
Første udgave | 2002 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788773076651 |
ISBN-10 | 8773076651 |
EAN | 9788773076651 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |