Oplevelsesøkonomi
50,00 kr
Lagerstatus ukendt
ISBN
9788773077825
Denne bog handler om nye vinkler på forbrug. Oplevelsesøkonomien udfordrer nemlig gængse forestillinger om forbrug ved at gøre nydelse, oplevelse, emotionalitet og engagement til et centralt salgsargument. Der mangler imidlertid teorier der kan forstå og forklare disse aspekter ved forbrug. Det vil Oplevelsesøkonomi. Vinkler på forbrug råde bod på.
Oplevelser er brugerdrevne. De frembringes ved, at et individ bearbejder de indtryk, som mødet med omverden efterlader på kroppen og i sindet. At opleve et eller andet er så gammelt som Metusalem. Men det er nyt, at oplevelser i så stort omfang er gjort til handelsvare.
Men hvordan kan man egentlig sælge noget, som forbrugeren dybest set selv fremstiller? Det forudsætter viden om, hvad oplevelser i grunden er, hvordan oplevelser opstår, hvorledes bestemte praksisser kan fremme oplevelsen hos forbrugeren, hvilke virkninger oplevelser har i forhold til købsbeslutningen og hvorfor det oplevelsesorienterede forbrug er blevet så væsentligt for moderne mennesker.
Bogen bidrager netop med ny viden om forbrugsoplevelser ved at bringe indsigter fra forskellige videnskabsområder sammen: kommunikationsteori, forbrugeradfærdsteori, forbrugssociologi, æstetik, mentalitetshistorie, neurovidenskab og emotionspsykologi. Bogens bidrag forsøger i fællesskab at redegøre for oplevelsens psykiske struktur og belyse de sociale og kulturelle, teoretiske og praktiske forudsætninger for forbrug i oplevelsesøkonomiens regi.
Bogen er andet bind i ExCITe-serien om oplevelsesøkonomi, oplevelsesdesign, de kreative industrier og IT-støttede oplevelser. Første bind, Oplevelser: Koblinger og transformationer, om kreative alliancer, case-studier i og teoretiske overvejelser om oplevelsesøkonomi udkom i foråret 2006.
Oplevelser er brugerdrevne. De frembringes ved, at et individ bearbejder de indtryk, som mødet med omverden efterlader på kroppen og i sindet. At opleve et eller andet er så gammelt som Metusalem. Men det er nyt, at oplevelser i så stort omfang er gjort til handelsvare.
Men hvordan kan man egentlig sælge noget, som forbrugeren dybest set selv fremstiller? Det forudsætter viden om, hvad oplevelser i grunden er, hvordan oplevelser opstår, hvorledes bestemte praksisser kan fremme oplevelsen hos forbrugeren, hvilke virkninger oplevelser har i forhold til købsbeslutningen og hvorfor det oplevelsesorienterede forbrug er blevet så væsentligt for moderne mennesker.
Bogen bidrager netop med ny viden om forbrugsoplevelser ved at bringe indsigter fra forskellige videnskabsområder sammen: kommunikationsteori, forbrugeradfærdsteori, forbrugssociologi, æstetik, mentalitetshistorie, neurovidenskab og emotionspsykologi. Bogens bidrag forsøger i fællesskab at redegøre for oplevelsens psykiske struktur og belyse de sociale og kulturelle, teoretiske og praktiske forudsætninger for forbrug i oplevelsesøkonomiens regi.
Bogen er andet bind i ExCITe-serien om oplevelsesøkonomi, oplevelsesdesign, de kreative industrier og IT-støttede oplevelser. Første bind, Oplevelser: Koblinger og transformationer, om kreative alliancer, case-studier i og teoretiske overvejelser om oplevelsesøkonomi udkom i foråret 2006.
Undertitel | vinkler på forbrug |
---|---|
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Salg og marketing |
Varegruppe | Politik, Debat |
Ekspedition | EXT |
Udgivelsesdato | 14. mar. 2007 |
Sideantal | 284 |
Bredde | 165 |
Højde | 235 |
Dybde | 24 |
Vægt | 635 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 14. mar. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | ExCITe-serien |
ISBN-13 | 9788773077825 |
ISBN-10 | 8773077828 |
EAN | 9788773077825 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |