Læreren som leder
210,00 kr
På lager
ISBN
9788776078911
De, der arbejder pædagogisk i skolen, har blandt andet til opgave at lede og vejlede børn og unge i deres individuelle læring og personlige udvikling. Det handler om at skabe forudsætninger for læring og udvikling sammen med andre og hjælpe barnet/eleven med at lære af hinanden. En stor del af dette pædagogiske lederskab foregår over for grupper, hvor læreren ofte selv står med ansvaret for aktiviteterne i grupperne på 20-28 elever.
Det er en stor udfordring at stå alene med ansvaret for at lede en så stor gruppe, kunne skabe arbejdsro, motivere og samarbejde i det store fællesskab og samtidig se og støtte den enkelte elev i gruppen. Det handler om at kunne skabe motivation hos den enkelte, formidle kundskaber og hjælpe børnene/eleverne med at udvikle forskellige færdigheder. Det stiller store krav til lederevnerne, som hele tiden skal korrigeres og tilpasses nye situationer og tider. Et af redskaberne er refleksioner - at reflektere over lederskab i de forskellige situationer, de har været involveret i. Det er nødvendigt at læreren, alene eller sammen med kolleger, analyserer og sætter ord på de forskellige situationer og kommer frem til andre måder at handle og agere på.
Lærerkompetence handler i høj grad om de personlige, synlige og tydelige egenskaber. Udviklingen af kompetencerne bør bygge på de kundskaber, egenskaber og kompetencer, der allerede er til stede på skolen. Det er en god idé at tage udgangspunkt i de daglige rutiner: Hvad plejer jeg at gøre? Hvorfor har jeg valgt denne måde? Hvilket motiv ligger bag valget? Hvilke mål har jeg? Osv.
Vi anbefaler også at bruge Læreren som leder som et studiecirkelmateriale til udvikling af pædagogisk lederskab. Studiecirklen består af syv møder med hver sit tema:
• Selvindsigt
• Bygge relationer
• Struktur og forudsigelighed
• Konstruktiv kommunikation
• Lede gruppen
• Håndtere vanskeligheder
• Udvikle social kompetence
De syv områder er vigtige at reflektere over og arbejde med, når man vil udvikle det pædagogiske lederskab. Bogen beskriver også, hvordan man kan organisere og gennemføre cirkelmøder sammen med en gennemgang af studiecirklen - formålet, deltagerne, strukturen og indholdet sammen med en grundig gennemgang af dagsordenen for studiecirklens møder til hvert af de syv temaer.
Det er en stor udfordring at stå alene med ansvaret for at lede en så stor gruppe, kunne skabe arbejdsro, motivere og samarbejde i det store fællesskab og samtidig se og støtte den enkelte elev i gruppen. Det handler om at kunne skabe motivation hos den enkelte, formidle kundskaber og hjælpe børnene/eleverne med at udvikle forskellige færdigheder. Det stiller store krav til lederevnerne, som hele tiden skal korrigeres og tilpasses nye situationer og tider. Et af redskaberne er refleksioner - at reflektere over lederskab i de forskellige situationer, de har været involveret i. Det er nødvendigt at læreren, alene eller sammen med kolleger, analyserer og sætter ord på de forskellige situationer og kommer frem til andre måder at handle og agere på.
Lærerkompetence handler i høj grad om de personlige, synlige og tydelige egenskaber. Udviklingen af kompetencerne bør bygge på de kundskaber, egenskaber og kompetencer, der allerede er til stede på skolen. Det er en god idé at tage udgangspunkt i de daglige rutiner: Hvad plejer jeg at gøre? Hvorfor har jeg valgt denne måde? Hvilket motiv ligger bag valget? Hvilke mål har jeg? Osv.
Vi anbefaler også at bruge Læreren som leder som et studiecirkelmateriale til udvikling af pædagogisk lederskab. Studiecirklen består af syv møder med hver sit tema:
• Selvindsigt
• Bygge relationer
• Struktur og forudsigelighed
• Konstruktiv kommunikation
• Lede gruppen
• Håndtere vanskeligheder
• Udvikle social kompetence
De syv områder er vigtige at reflektere over og arbejde med, når man vil udvikle det pædagogiske lederskab. Bogen beskriver også, hvordan man kan organisere og gennemføre cirkelmøder sammen med en gennemgang af studiecirklen - formålet, deltagerne, strukturen og indholdet sammen med en grundig gennemgang af dagsordenen for studiecirklens møder til hvert af de syv temaer.
Undertitel | lederskabsudvikling for lærere |
---|---|
Forfatter | Björn Gislason, Björn Gíslason, Lars Löwenborg |
Forlag | Special-Pædagogisk Forlag |
Thema koder | Uddannelsesadministration og uddannelsesorganisering |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | SPF |
Udgivelsesdato | 6. jan. 2015 |
Sideantal | 86 |
Bredde | 170 |
Højde | 250 |
Dybde | 7 |
Vægt | 261 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 6. jan. 2015 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788776078911 |
ISBN-10 | 8776078914 |
EAN | 9788776078911 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Svensk |
Oversætter | Bente Lindhard |
Illustreret i farver/sh | Nej |