Naturoplevelsernes didaktik
190,00 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788776130534
Naturoplevelser tilskrives pædagogiske værdi! Værd(i)sættelsen af oplevelse er intimt forbundet med pædagogikkens opdragende funktion (dannelse). At tilskrive nogen ´at opleve naturen´ er tegn på anerkendelse af naturrelationens individualitet, og at forholdet til naturen personliggøres i undervisningen.
Naturoplevelser som mål og indhold i undervisningen udtrykker et ønske om at sætte både sagen og eleven i centrum. Med udgangspunkt i naturvejledning som eksempel rejses spørgsmålene: Hvad sker der, når undervisningen iscenesætter naturoplevelser som udgangspunkt for læring og opdragelse om natur/miljø? Og hvordan kan en sådan aktivitet begrundes?
I afhandlingen udfoldes forholdet mellem naturoplevelse og erkendelse (læring) gennem en analyse af klassiske erfaringsbegreber, forskellige former for fænomenologi og konstruktivisme samt systemteori. Der udkastes ´én naturoplevelsernes didaktik´ gennem en systemteoretisk rekonstruktion af didaktikbegrebet. Afslutningsvist belyses spørgsmålet om, hvilken pædagogisk værdi naturoplevelser kan tilskrives?
Naturoplevelser som mål og indhold i undervisningen udtrykker et ønske om at sætte både sagen og eleven i centrum. Med udgangspunkt i naturvejledning som eksempel rejses spørgsmålene: Hvad sker der, når undervisningen iscenesætter naturoplevelser som udgangspunkt for læring og opdragelse om natur/miljø? Og hvordan kan en sådan aktivitet begrundes?
I afhandlingen udfoldes forholdet mellem naturoplevelse og erkendelse (læring) gennem en analyse af klassiske erfaringsbegreber, forskellige former for fænomenologi og konstruktivisme samt systemteori. Der udkastes ´én naturoplevelsernes didaktik´ gennem en systemteoretisk rekonstruktion af didaktikbegrebet. Afslutningsvist belyses spørgsmålet om, hvilken pædagogisk værdi naturoplevelser kan tilskrives?
Undertitel | iagttagelser af de iscenesatte naturoplevelser med naturvejledning som eksempel, ph.d. afhandling |
---|---|
Forfatter | Søren Kruse |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitet |
Thema koder | Miljø |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2002 |
Sideantal | 319 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2002 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 0 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788776130534 |
ISBN-10 | 8776130533 |
EAN | 9788776130534 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |