Naturoplevelsernes didaktik

Af: Søren Kruse
190,00 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788776130534
Naturoplevelser tilskrives pædagogiske værdi! Værd(i)sættelsen af oplevelse er intimt forbundet med pædagogikkens opdragende funktion (dannelse). At tilskrive nogen ´at opleve naturen´ er tegn på anerkendelse af naturrelationens individualitet, og at forholdet til naturen personliggøres i undervisningen.

Naturoplevelser som mål og indhold i undervisningen udtrykker et ønske om at sætte både sagen og eleven i centrum. Med udgangspunkt i naturvejledning som eksempel rejses spørgsmålene: Hvad sker der, når undervisningen iscenesætter naturoplevelser som udgangspunkt for læring og opdragelse om natur/miljø? Og hvordan kan en sådan aktivitet begrundes?

I afhandlingen udfoldes forholdet mellem naturoplevelse og erkendelse (læring) gennem en analyse af klassiske erfaringsbegreber, forskellige former for fænomenologi og konstruktivisme samt systemteori. Der udkastes ´én naturoplevelsernes didaktik´ gennem en systemteoretisk rekonstruktion af didaktikbegrebet. Afslutningsvist belyses spørgsmålet om, hvilken pædagogisk værdi naturoplevelser kan tilskrives?
Specifikationer
Undertitel iagttagelser af de iscenesatte naturoplevelser med naturvejledning som eksempel, ph.d. afhandling
Forfatter Søren Kruse
Forlag Danmarks Pædagogiske Universitet
Thema koder Miljø
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition AAUF
Udgivelsesdato 1. jan. 2002
Sideantal 319
Bredde 0
Højde 0
Dybde 0
Vægt 0
Første udgave 2002
Oplagsdato 5. jan. 1
Oplag 0
Udgave 1
ISBN-13 9788776130534
ISBN-10 8776130533
EAN 9788776130534
Sprog Dansk
Orignalsprog Dansk
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.