Tegnenes historie

Af: Morten Thing
327,50 kr
Mangler for tiden på forlagets lager. Leveringstid ukendt.
ISBN
9788776748500

Tegnenes historie fortæller om udviklingen af skrifttegnene fra de første tilløb, hen over de store skriftkulturer til alfabetets opståen i Mellemøsten. Fortællingen bevæger sig fra alfabetet gennem tegnsætningens udvikling til den forbløffende historie om ordmellemrummet, der i de første 500 år af den kristne teksthistorie slet ikke eksisterede, og frem til de irske munkes genopfindelse af den tomme plads mellem ordene. Også udviklingen i tallene fra de hebraiske, græske og romerske systemer til importen af det indiske talsystem via araberne gennemgås, en udvikling, der er af overordentlig stor betydning for regnskaber såvel som aritmetik i en udfoldet form.


 
 

Vi følger skriftsystemerne frem til trykningens opfindelse, først i Kina og siden i Europa. Vi følger tekstens historie videre frem over bogmarkedets udvikling af den moderne bog med rygtitel og omslag til internettets nyordning af teksten, der muliggør spring til andre tekster eller steder på nettet. Skriften og teksten har gjort det muligt at udvide den menneskelige hukommelse med et arkiv, som mangfoldiggør hukommelsens omfang og præcision. Gennem hele denne lange udvikling af tegnet, konventionerne og teknikken muliggøres ikke blot forvaltning og stat, men også historie, kunst og kultur i bred forstand.

Specifikationer
Undertitel til læsningens semiotik
Forfatter Morten Thing
Forlag Syddansk Universitetsforlag
Thema koder For højere uddannelse og universitetsuddannelse, Sprog: historie og generelle værker
Varegruppe Kulturhistorie, etnografi
Ekspedition SDUF
Udgivelsesdato 5. nov. 2015
Sideantal 255
Bredde 230
Højde 230
Dybde 3
Vægt 0
Første udgave 2015
Oplagsdato 5. nov. 2015
Oplag 1
Udgave 1
Serie University of Southern Denmark studies in linguistics
ISBN-13 9788776748500
ISBN-10 8776748502
EAN 9788776748500
Sprog Dansk
Orignalsprog Dansk
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.