Form og medie

Af: Niels Åkerstrøm Andersen
170,00 kr
På lager
ISBN
9788776831776
Denne bog handler om, hvordan vi fra sociologien kan analysere afhængigheder og forbindelser mellem radikalt forskellige iagttagere såsom organisationer, algoritmer, mennesker og organismer.
I bogen foreslår Niels Åkerstrøm Andersen at bruge begreberne medie og form som analysestrategi. Medier repræsenterer forskellige horisonter af løst koblede muligheder. Form realiserer, vælger ud og fryser muligheder fast. Disse begreber er helt generelle og samtidig tvinger de en til at være konkret i ens empiriske analyser.
I dag foldes former og medier på nye måder, og sociale iagttagelser bliver afhængige af ikke-sociale iagttagelser. Det gælder for eksempel, når man i skolen gør pædagogiske vurderinger af elever afhængig af adaptive algoritmers iagttagelse af den enkeltes læringsmønstre.
Analysestrategien tager udgangspunkt i Fritz Heider, Bernd Herzogenrath, Walter Seitter og Niklas Luhmann. Udover Åkerstrøms eget kapitel indeholder bogen således oversatte nøgletekster af Heider, Herzogenrath og Seitter, der nu for første gang foreligger på dansk.
Bogen henvender sig til alle med en sociologisk interesse for former og medier, hvad enten udgangspunktet er organisationer, arkitektur, politik, velfærd, kommunikation eller medieteori.
Specifikationer
Forfatter Niels Åkerstrøm Andersen
Forlag Nyt fra Samfundsvidenskaberne
Indbinding Paperback
Thema koder Sociologi og antropologi
Varegruppe Skole- og lærebøger, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 1. okt. 2019
Sideantal 138
Bredde 157
Højde 231
Dybde 11
Vægt 452
Første udgave 0
Oplagsdato 1. okt. 2019
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788776831776
ISBN-10 8776831779
EAN 9788776831776
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.