Staten og den institutionelle pædagogik
195,00 kr
På lager
ISBN
9788776841652
Danmarks pædagogiske institutioner søger at virkeliggøre statens uddannelses- og opdragelsesbestræbelser. I denne bog kortlægger fem forskere væsentlige aspekter i den institutionelle pædagogik og dens sammenhæng med den statslige styring og samfundsmæssige udvikling.
Forskerne tager blandt andet fat på uddannelseseksplosionen i 1960, hvor ulige vilkår blev et pædagogisk sociologisk problem i forskning; på folkeskolelovene, som tydeliggør statens forventninger til samfundets kommende borgere; og på overgangen mellem barn og myndig borger, som forlænges og selvstændiggøres i det klassedelte samfund.
Staten og den institutionelle pædagogik er ikke almindelig historisk forskning, nærmere en opdagelsesrejse i, hvordan pædagogisk sociologiske temaer har trængt sig på som udredningsopgaver, forskning og undervisningsindhold i de pædagogiske uddannelser.
Bogen er en del af serien Pædagogisk Sociologi, som er skrevet af forskere eller nære forskningskolleger knyttet til Institut for Pædagogisk Sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
Forskerne tager blandt andet fat på uddannelseseksplosionen i 1960, hvor ulige vilkår blev et pædagogisk sociologisk problem i forskning; på folkeskolelovene, som tydeliggør statens forventninger til samfundets kommende borgere; og på overgangen mellem barn og myndig borger, som forlænges og selvstændiggøres i det klassedelte samfund.
Staten og den institutionelle pædagogik er ikke almindelig historisk forskning, nærmere en opdagelsesrejse i, hvordan pædagogisk sociologiske temaer har trængt sig på som udredningsopgaver, forskning og undervisningsindhold i de pædagogiske uddannelser.
Bogen er en del af serien Pædagogisk Sociologi, som er skrevet af forskere eller nære forskningskolleger knyttet til Institut for Pædagogisk Sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
Forfatter | Knud Jensen |
---|---|
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag |
Thema koder | Antologier: generelt, Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 29. maj 2007 |
Sideantal | 172 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 29. maj 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Pædagogisk Sociologi |
ISBN-13 | 9788776841652 |
ISBN-10 | 8776841650 |
EAN | 9788776841652 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |