Billedkunst og sundhed
27,50 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788777018077
FORORD
Skolens arbejde med sundhed opfattes tit som en ekstra byrde, lærerne skal påtage sig, oven i alle de øvrige opgaver. Dette betyder, at sundhedsundervisning ofte prioriteres lavt i mange skolers arbejde.
Derfor iværksatte Forskningscenter for Miljø- og Sundhedsundervisning ved Danmarks Lærerhøjskole i skoleåret 97/98 en række udviklingsarbejder med det formål at undersøge, hvordan sundhedsundervisningen kunne indgå som et frugtbart perspektiv i undervisningen i skolens øvrige fag.
De fem fag, der blav valgt ud, var billedkunst, dansk, idræt, natur/teknik og samfundsfag. For hvert fag samarbejdede en række lærere med konsulenter fra Danmarks Lærerhøjskole om at udvikle og afprøve strategier for dette arbejde.
I dette hæfte præsenteres en række af de erfaringer, der blev gjort inden for billedkunst. Vægten er lagt på at videregive både konkrete erfaringer fra de udførte undervisningsforløb og en række teoretiske modeller og overvejelser, udviklet undervejs. Det er håbet, at disse tilsammen kan inspirere andre til at arbejde videre med at sammentænke de to områder.
Hæftet kan måske især finde anvendelse
- som støtte til klasselærerens koordinerende arbejde med
sundhedsundervisningen
- i teamets drøftelser af sundhedsundervisningen
- i fagteamets drøftelser af sundhedsundervisningen
De opnåede erfaringer peger på, at der ligger store muligheder både for billedkunst- og sundhedsundervisningen, hvis konkrete erfaringer i praksis på denne måde sammentænkes med de mere teoretiske aspekter.
Februar 2000
Bjarne Bruun Jensen
Skolens arbejde med sundhed opfattes tit som en ekstra byrde, lærerne skal påtage sig, oven i alle de øvrige opgaver. Dette betyder, at sundhedsundervisning ofte prioriteres lavt i mange skolers arbejde.
Derfor iværksatte Forskningscenter for Miljø- og Sundhedsundervisning ved Danmarks Lærerhøjskole i skoleåret 97/98 en række udviklingsarbejder med det formål at undersøge, hvordan sundhedsundervisningen kunne indgå som et frugtbart perspektiv i undervisningen i skolens øvrige fag.
De fem fag, der blav valgt ud, var billedkunst, dansk, idræt, natur/teknik og samfundsfag. For hvert fag samarbejdede en række lærere med konsulenter fra Danmarks Lærerhøjskole om at udvikle og afprøve strategier for dette arbejde.
I dette hæfte præsenteres en række af de erfaringer, der blev gjort inden for billedkunst. Vægten er lagt på at videregive både konkrete erfaringer fra de udførte undervisningsforløb og en række teoretiske modeller og overvejelser, udviklet undervejs. Det er håbet, at disse tilsammen kan inspirere andre til at arbejde videre med at sammentænke de to områder.
Hæftet kan måske især finde anvendelse
- som støtte til klasselærerens koordinerende arbejde med
sundhedsundervisningen
- i teamets drøftelser af sundhedsundervisningen
- i fagteamets drøftelser af sundhedsundervisningen
De opnåede erfaringer peger på, at der ligger store muligheder både for billedkunst- og sundhedsundervisningen, hvis konkrete erfaringer i praksis på denne måde sammentænkes med de mere teoretiske aspekter.
Februar 2000
Bjarne Bruun Jensen
Forfatter | Kirsten Nielsen |
---|---|
Forlag | Forskningscenter for Miljø- og Sundhedsundervisning |
Thema koder | Kunst og kultur, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2000 |
Sideantal | 40 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2000 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Sundhed i skolens fag |
ISBN-13 | 9788777018077 |
ISBN-10 | 8777018079 |
EAN | 9788777018077 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |