Billedkunst
86,25 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788777018497
Bogen er et forsøg på at identificere billedkunstfagets institutionaliserede selvforståelse i læreruddannelsen samt hvordan selvforståelsen på forskellig måde udfordres. Dette gøres ved at belyse faget fra forskellige positioner:
De institutionelle rammebetingelser faget er underlagt i den eksisterende læreruddannelse
Den kompleksitet, der er et vilkår for faget i kraft af dets reference til kunstsystemet med dette systems forandringer og bevægelser
Den komplekse konstruktion faget er i kraft af forskellige billedpædagogiske positioner, der viser sig i fagets selvformulering
På baggrund af en gennemgang af læreruddannelsesfagets bekendtgørelsestekst konkluderes det, at egenproduktion af billeder er det, der konstituerer fagets selvforståelse, og at tegning ses som kerneaktivitet. Imidlertid er det også her forstyrrelser af fagets selvforståelse sætter ind. Dette undersøges ved at indplacere fagets billedkategorier i en 'billedlogistik', der som ordningsprincip er inspireret af Paul Virilio.
De institutionelle rammebetingelser faget er underlagt i den eksisterende læreruddannelse
Den kompleksitet, der er et vilkår for faget i kraft af dets reference til kunstsystemet med dette systems forandringer og bevægelser
Den komplekse konstruktion faget er i kraft af forskellige billedpædagogiske positioner, der viser sig i fagets selvformulering
På baggrund af en gennemgang af læreruddannelsesfagets bekendtgørelsestekst konkluderes det, at egenproduktion af billeder er det, der konstituerer fagets selvforståelse, og at tegning ses som kerneaktivitet. Imidlertid er det også her forstyrrelser af fagets selvforståelse sætter ind. Dette undersøges ved at indplacere fagets billedkategorier i en 'billedlogistik', der som ordningsprincip er inspireret af Paul Virilio.
Undertitel | et blik på et læreruddannelsesfag i starten af et nyt århundrede |
---|---|
Forfatter | Mie Buhl |
Forlag | Center for Billedpædagogisk Forskning, Danmarks Pædagogiske Universitet, Institut for Æstetiske Fag og Mediepædagogik |
Thema koder | Kunstteori |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2000 |
Sideantal | 83 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2000 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Billedpædagogiske studier |
ISBN-13 | 9788777018497 |
ISBN-10 | 8777018494 |
EAN | 9788777018497 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |