Hukommelse, intelligens og andre kognitive funktioner
203,75 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788777019265
Hukommelse, intelligens og andre kognitive funktioner rummer dels oversættelser af tekster, der aldrig før har foreligget på dansk, af Jean Piaget og hans medarbejder, Bärbel Inhelder, og dels tekster af de russiske psykologer L. S. Vygotskij, V. Ja. Ljaudis og L. F. Obukhova, som hidtil kun har foreligget på russisk.
Formålet med udgivelsen er dobbelt:
For det første at give læsere mulighed for at selv at komme nærmere på de to ´skoler´, Piagets og Vygotskijs, der ikke sjældent stilles op som helt uforligelige modsætninger. Her finder man dels deres egne redegørelser for væsentlige sider af deres teorier i henholdsvis introduktionen til ´Hukommelse og intelligens´ fra 1968 og artiklen ´Om psykologiske systemer´ fra 1930, og dels finder man en russisk tekst af L. F. Obukhova, der direkte forholder sig til Piagets teori og til hans undersøgelser om hukommelse.
For det andet at bringe hukommelsen og dens udvikling ind i billedet, idet det ikke har været genstand for særlig megen opmærksomhed i nyere dansk psykologi. De senere års interesse for episodisk hukommelse, hukommelse for narrativer og selv-fortællinger m.v. kan hermed sammenholdes med lidt ældre forskning om hukommelse hos børn - fra blind-døve småbørn i afsnittet fra Ljaudis bog til Piaget og Obukhovas eksperimentelle undersøgelser af større børns hukommelse.
Formålet med udgivelsen er dobbelt:
For det første at give læsere mulighed for at selv at komme nærmere på de to ´skoler´, Piagets og Vygotskijs, der ikke sjældent stilles op som helt uforligelige modsætninger. Her finder man dels deres egne redegørelser for væsentlige sider af deres teorier i henholdsvis introduktionen til ´Hukommelse og intelligens´ fra 1968 og artiklen ´Om psykologiske systemer´ fra 1930, og dels finder man en russisk tekst af L. F. Obukhova, der direkte forholder sig til Piagets teori og til hans undersøgelser om hukommelse.
For det andet at bringe hukommelsen og dens udvikling ind i billedet, idet det ikke har været genstand for særlig megen opmærksomhed i nyere dansk psykologi. De senere års interesse for episodisk hukommelse, hukommelse for narrativer og selv-fortællinger m.v. kan hermed sammenholdes med lidt ældre forskning om hukommelse hos børn - fra blind-døve småbørn i afsnittet fra Ljaudis bog til Piaget og Obukhovas eksperimentelle undersøgelser af større børns hukommelse.
Undertitel | tekster til belysning af Piagets og Vygotskijs teorier om udvikling og læring |
---|---|
Forfatter | Fritz Schaumburg-Müller, Hans Vejleskov |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitet |
Thema koder | Antologier: generelt, Børnepsykologi og udviklingspsykologi, Kognitiv psykologi |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2002 |
Sideantal | 196 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2002 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788777019265 |
ISBN-10 | 8777019261 |
EAN | 9788777019265 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Sproget kan ikke bestemmes |
Illustreret i farver/sh | Nej |