Pædagogens sprog og metafora
237,50 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788777019579
Med CD-rom.
Indhold:
Del I - teoretisk del
1. Indledning
2. Klassisk Metaforteori
3. John R. Searles teori om talehandlinger og defektteori om metaforer
4. Jürgen Habermas' teori om den kommunikative handlen og metaforer
5. George Lakoffs og Mark Johnsons kognitive, semantiske metaforteori
6. Gerald M. Edelman om tænkning
7. Diskussion og kritik af videnskabsteori og metaforteori
8. En forundersøgelse
9. Diskussion af forundersøgelsen
10. Andre undersøgelser
11. Teoriudvikling
12. Overvejelser over analysestrategien
Del II - empirisk del
1. Fra offentlig institution til offentlig organisation og virksomhed
2. Pædagogens opgave i det senmoderne samfund
3. Analyse af idealiserede sproglige som-om-modeller i tekster
4. Metaforanalyse af organisationer
5. Pædagogikkens forum og metafora
6. Eksempler på forskellige tilgange til metaforanalyse
Del III
1. Sammenfatning og konklusion
2. Perspektivering
Referencer
Resumé
Summary
Placering af dokumenter på vedlagte CD-ROM
Bilag
Indhold:
Del I - teoretisk del
1. Indledning
2. Klassisk Metaforteori
3. John R. Searles teori om talehandlinger og defektteori om metaforer
4. Jürgen Habermas' teori om den kommunikative handlen og metaforer
5. George Lakoffs og Mark Johnsons kognitive, semantiske metaforteori
6. Gerald M. Edelman om tænkning
7. Diskussion og kritik af videnskabsteori og metaforteori
8. En forundersøgelse
9. Diskussion af forundersøgelsen
10. Andre undersøgelser
11. Teoriudvikling
12. Overvejelser over analysestrategien
Del II - empirisk del
1. Fra offentlig institution til offentlig organisation og virksomhed
2. Pædagogens opgave i det senmoderne samfund
3. Analyse af idealiserede sproglige som-om-modeller i tekster
4. Metaforanalyse af organisationer
5. Pædagogikkens forum og metafora
6. Eksempler på forskellige tilgange til metaforanalyse
Del III
1. Sammenfatning og konklusion
2. Perspektivering
Referencer
Resumé
Summary
Placering af dokumenter på vedlagte CD-ROM
Bilag
Undertitel | ph.d.-afhandling |
---|---|
Forfatter | Gorm Hansbøl |
Forlag | Institut for Pædagogisk Filosofi, Danmarks Pædagogiske Universitet |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2002 |
Sideantal | 310 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2002 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 0 |
Udgave | 0 |
ISBN-13 | 9788777019579 |
ISBN-10 | 8777019571 |
EAN | 9788777019579 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Sproget kan ikke bestemmes |
Illustreret i farver/sh | Nej |