Skyggelandet
198,75 kr
572
ISBN
9788777147777
Den succesfulde screenwriter Harada er langt mere nedslidt og ensom, end han aner. Han bor som en af de eneste i et kontorkompleks i Tokyo, er nylig skilt, og så fremmedgjort for sin søn, at de praktisk talt ikke længere kender hinanden. Venskabelige tilnærmelser, både fra kollegaer og andre - heriblandt den smukke og mystiske Kei fra tredje sal - afviser han blankt og anser dem nærmest for uhøfligt påtrængende.
En dag besøger han efter en pludselig indskydelse sit barndomskvarter. Her møder han en mand, der på en prik ligner hans afdøde far, og som tillige er gift med en kvinde, der ikke bare ligner hans afdøde mor, men behandler ham som sin søn.
Er Harada blevet så isoleret, at hans underbevidsthed vækker de døde til live igen? Er han allerede så fjernt fra virkeligheden, at han har åbnet en port til efterlivet? Er hans forældre vendt tilbage for at hjælpe deres, i omverdenens øjne, fortabte søn? Uanset årsagen nyder Harada det nye bekendtskab, besøger parret igen og igen, og han begynder langsomt at åbne sig for omverdenen. Han forsøger at genoptage kontakten til sin søn. Han genfinder glæden ved sit arbejde og indleder et forhold til Kei. Men han bliver draget tilbage til det mystiske par, og jo mere han ser til dem, jo mere hærget og slidt ser han ud ifølge omgivelserne.
En stemningsfyldt og gribende litterær gyser, der på typisk japansk vis lader en krybende uro sprede sig hos læseren, men samtidig efterlader en følelse af dybere forståelse af menneskets sind.
»Det er ingen banal spøgelseshistorie. Skyggelandet er en usædvanligt fængslende, ikke kun ved sine effekter, men ved hele den sensitive indsigt i en ensomhed, der truer mennesket af i dag, om det så er i Japan eller i Vesten.«
- Jyllands-Posten
»De sære tidsforskydninger og overnaturlige hændelser i Skyggelandet kan ikke forklares rationelt, men romanen hænger alligevel sammen og er en fascinerende og anderledes læseoplevelse om søgen efter sammenhæng i en fremmedgjort verden.«
- Bibliotekernes lektørudtalelse
»En stemningsfyldt og gribende litterær gyser.«
- Femina
»Det er en yderst original historie om kærlighed og længsel. Om det at skulle afslutte historier og tøvende fremmane kræfter til at begynde på nye med al sin tunge bagage. Et klogt og melankolsk gys.«
- Politiken
»Hvornår har bogmarkedet sidst set så dyb og besnærende en thriller som Skyggelandet? Spændende, skummelt, uhyggeligt og meget, meget nærværende i en flot forfattet roman med en god sidste twist.«
- Tjeck Magazine
»Den gotiske effekt bruges elegant af Yamada til at svejse svære psykologiske størrelser som traumer, ensomhed og depression ind i stemninger af uigennemtrængelig uvished og famlen. Det er effektivt foruroligende, præcis som en god spøgelseshistorie skal være.«
- Weekendavisen
»Mod slutningen bliver Skyggelandet en veritabel gyser, men det er i menneskeskildringen, bogen har sin force. Storbyensomheden og mystikken går udemærket i spænd. Yamada er fremragende til at beskrive stemninger med få virkemidler.«
- Berlingske Tidende
En dag besøger han efter en pludselig indskydelse sit barndomskvarter. Her møder han en mand, der på en prik ligner hans afdøde far, og som tillige er gift med en kvinde, der ikke bare ligner hans afdøde mor, men behandler ham som sin søn.
Er Harada blevet så isoleret, at hans underbevidsthed vækker de døde til live igen? Er han allerede så fjernt fra virkeligheden, at han har åbnet en port til efterlivet? Er hans forældre vendt tilbage for at hjælpe deres, i omverdenens øjne, fortabte søn? Uanset årsagen nyder Harada det nye bekendtskab, besøger parret igen og igen, og han begynder langsomt at åbne sig for omverdenen. Han forsøger at genoptage kontakten til sin søn. Han genfinder glæden ved sit arbejde og indleder et forhold til Kei. Men han bliver draget tilbage til det mystiske par, og jo mere han ser til dem, jo mere hærget og slidt ser han ud ifølge omgivelserne.
En stemningsfyldt og gribende litterær gyser, der på typisk japansk vis lader en krybende uro sprede sig hos læseren, men samtidig efterlader en følelse af dybere forståelse af menneskets sind.
»Det er ingen banal spøgelseshistorie. Skyggelandet er en usædvanligt fængslende, ikke kun ved sine effekter, men ved hele den sensitive indsigt i en ensomhed, der truer mennesket af i dag, om det så er i Japan eller i Vesten.«
- Jyllands-Posten
»De sære tidsforskydninger og overnaturlige hændelser i Skyggelandet kan ikke forklares rationelt, men romanen hænger alligevel sammen og er en fascinerende og anderledes læseoplevelse om søgen efter sammenhæng i en fremmedgjort verden.«
- Bibliotekernes lektørudtalelse
»En stemningsfyldt og gribende litterær gyser.«
- Femina
»Det er en yderst original historie om kærlighed og længsel. Om det at skulle afslutte historier og tøvende fremmane kræfter til at begynde på nye med al sin tunge bagage. Et klogt og melankolsk gys.«
- Politiken
»Hvornår har bogmarkedet sidst set så dyb og besnærende en thriller som Skyggelandet? Spændende, skummelt, uhyggeligt og meget, meget nærværende i en flot forfattet roman med en god sidste twist.«
- Tjeck Magazine
»Den gotiske effekt bruges elegant af Yamada til at svejse svære psykologiske størrelser som traumer, ensomhed og depression ind i stemninger af uigennemtrængelig uvished og famlen. Det er effektivt foruroligende, præcis som en god spøgelseshistorie skal være.«
- Weekendavisen
»Mod slutningen bliver Skyggelandet en veritabel gyser, men det er i menneskeskildringen, bogen har sin force. Storbyensomheden og mystikken går udemærket i spænd. Yamada er fremragende til at beskrive stemninger med få virkemidler.«
- Berlingske Tidende
Forfatter | Taichi Yamada |
---|---|
Forlag | Cicero |
Indbinding | Indbundet |
Varegruppe | Skønlitteratur |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 22. feb. 2007 |
Sideantal | 153 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 16 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 22. feb. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788777147777 |
ISBN-10 | 8777147774 |
EAN | 9788777147777 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | jpn |
Oversætter | Mette Holm |
Illustreret i farver/sh | Nej |