Mordet på kreativiteten
98,75 kr
Desværre udsolgt fra forlaget
ISBN
9788777399695
Danmark skal i 2015 være Verdens bedste med hensyn til uddannelse, forskning, sundhedsvæsen og oplevelsesøkonomi. Det er regeringens mål. Midlet er uddannelse og mere uddannelse, hvor eleverne skal måles og vejes hele vejen gennem systemet. Universiteter skal være i verdensklasse og der skal samarbejdes med erhvervslivet under det nye mantra: Fra forskning til faktura.
Lyder det uforeneligt med forestillinger om kreativitet? Forfatteren og reklamemanden Hans Prehn skræller flosklerne af de flotte målsætninger, og dokumenterer, at vi i stedet for at fremme nytænkning og innovation har udviklet en systemtænkning, der er ved at aflive enhver form for fantasi, begejstring og kreativitet. Ikke bare i uddannelsessystemet, men også i det erhvervsliv, der skal ud og konkurrere på verdensmarkedet.
Originalerne er væk. Fantasien, intuitionen og vildskaben er afløst af analyser og kølige økonomiske beregninger. Højtuddannede bureaukrater har indtaget kommandocentralerne i både erhvervslivet og den politiske og offentlige sektor. Resultatet er en næsten total ensartethed i virksomhedernes markedsføring og målsætninger.
Hans Prehn stiller de skyldige for ret, og som vidner i sagen har han indkaldt bl.a. chefredaktør Ulrik Haagerup, professorerne Henrik Holt Larsen og David Favrholdt samt brændselshandler Kai Dige Bach. - Men forinden tager han læseren med på en rejse gennem reklamebranchens målgruppe, værkstøjskasse og historie.
Hans Prehn startede i 1967 NP Marketing sammen med Agner Nielsen. Bureauet blev hurtigt til en af Danmarks største kommunikationsgrupper - og senere til Grey Communications Group. Bogen er illustreret med annoncer som Prehn har haft ansvaret for, bl.a. annoncer for Carmen Curlers, Dronningborg Maskinfabrik og Kløver Mælk.
Lyder det uforeneligt med forestillinger om kreativitet? Forfatteren og reklamemanden Hans Prehn skræller flosklerne af de flotte målsætninger, og dokumenterer, at vi i stedet for at fremme nytænkning og innovation har udviklet en systemtænkning, der er ved at aflive enhver form for fantasi, begejstring og kreativitet. Ikke bare i uddannelsessystemet, men også i det erhvervsliv, der skal ud og konkurrere på verdensmarkedet.
Originalerne er væk. Fantasien, intuitionen og vildskaben er afløst af analyser og kølige økonomiske beregninger. Højtuddannede bureaukrater har indtaget kommandocentralerne i både erhvervslivet og den politiske og offentlige sektor. Resultatet er en næsten total ensartethed i virksomhedernes markedsføring og målsætninger.
Hans Prehn stiller de skyldige for ret, og som vidner i sagen har han indkaldt bl.a. chefredaktør Ulrik Haagerup, professorerne Henrik Holt Larsen og David Favrholdt samt brændselshandler Kai Dige Bach. - Men forinden tager han læseren med på en rejse gennem reklamebranchens målgruppe, værkstøjskasse og historie.
Hans Prehn startede i 1967 NP Marketing sammen med Agner Nielsen. Bureauet blev hurtigt til en af Danmarks største kommunikationsgrupper - og senere til Grey Communications Group. Bogen er illustreret med annoncer som Prehn har haft ansvaret for, bl.a. annoncer for Carmen Curlers, Dronningborg Maskinfabrik og Kløver Mælk.
Undertitel | Forskellen der blev væk |
---|---|
Forfatter | Hans Prehn |
Forlag | Hovedland |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Erhvervsliv, virksomheder og ledelse |
Varegruppe | Politik, Debat |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 2. apr. 2007 |
Sideantal | 178 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 2. apr. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788777399695 |
ISBN-10 | 8777399692 |
EAN | 9788777399695 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |