Sproghistorie og sprogtypologi
Dette nummer af Sprogforum er det tredje i en række, der tager afsæt i forløbet i Almen Sprogforståelse, som indgår i grundforløbet i det almene gymnasium efter reformen fra 2005.
Vi har i dette nummer sat fokus på flere aspekter: hvilken gavn kan eleverne have af at få sproghistorisk indsigt, og hvordan kan man bygge bro mellem gymnasiets undervisning og de videregående uddannelser?
Flere af artiklerne i dette nummer peger i den sammenhæng på det paradoksale i, at man stort set har afskaffet disciplinen sproghistorie på de videregående sproguddannelser, mens man har indført den som noget helt nyt i gymnasiet.
Et andet aspekt har været ønsket om at inddrage sprogtypologi som et emne, der vil kunne give eleverne nogle helt andre tilgange til begrebet sprog. I de fleste klasser i folkeskolen og i gymnasiet sidder der i dag elever med en baggrund i sprog, der ikke hører hjemme i det indoeuropæiske, og som har helt andre måder at opbygge ytringer på.
Med fokus på sprogtypologi vil man kunne få eleverne til at få indsigt i og reflektere over sprogenes forskellighed. Dertil kommer, at der i ungdomsuddannelserne også undervises i ikke-indoeuropæiske sprog, hvor det sprogtypologiske automatisk kommer på banen.
Undertitel | Sproghistorie og sprogtypologi |
---|---|
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Sprog & grammatik |
Ekspedition | EXT |
Udgivelsesdato | 31. jul. 2010 |
Sideantal | 65 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 31. jul. 2010 |
Oplag | 0 |
Udgave | 0 |
Serie | Sprogforum |
ISBN-13 | 9788779346208 |
ISBN-10 | 8779346200 |
EAN | 9788779346208 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |