Visitationsprocessen til vidtgående specialundervisning
Efter kommunalreformen har kommunerne fået det samlede ansvar for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Tidligere havde amterne ansvaret for den vidtgående specialundervisning. Visitationsprocessen, dvs. processen fra eleverne blev indstillet til den vidtgående specialundervisning, til der lå en beslutning om undervisningstilbud, var en delt opgave mellem amt og kommune. I dag har kommunerne ansvaret for hele processen. Kommunerne har også overtaget ansvaret for de specialklasser og for hovedparten af de specialskoler der tidligere blev drevet af amterne. Denne undersøgelse har sat fokus på hvordan visitationsprocessen nu er tilrettelagt, hvordan kommunerne varetager ansvaret for undervisningstilbuddene, og hvordan forældrene vurderer visitationsprocessen og elevernes undervisningstilbud.
Undersøgelsen anvender begrebet vidtgående specialundervisning. Hermed mener vi undervisning i specialklasser og på specialskoler samt enkeltintegreret undervisning i mere end 12 undervisningstimer pr. uge.
Undertitel | Kommunernes ansvar for opgaven efter kommunalreformen |
---|---|
Forlag | Danmarks Evalueringsinstitut |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Specialundervisning |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | IHSD |
Udgivelsesdato | 27. maj 2009 |
Sideantal | 185 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 27. maj 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788779585287 |
ISBN-10 | 8779585280 |
EAN | 9788779585287 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |