Alsidig udvikling
Det har siden 1975 fremgået af folkeskolelovens formålsparagraf at skolen i samarbejde med forældrene skal støtte og fremme elevens alsidige udvikling. Men hvad betyder elevens alsidige udvikling, og hvordan bliver denne helt centrale del af folkeskolens formålsparagraf omsat i folkeskolens hverdag?
I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af seks skolers og kommuners arbejde med at fremme elevens alsidige udvikling. Undersøgelsen sætter fokus på hvordan lærere, skoleledere og kommunale repræsentanter forstår begrebet alsidig udvikling, og den kaster lys over hvordan skolerne omsætter begrebet i den pædagogiske praksis. Undersøgelsen er gennemført på foranledning af formandskabet for Skolerådet.
Vi håber at undersøgelsen vil inspirere skoler og kommuner i deres videre arbejde med at fremme elevens alsidige udvikling. Samtidig håber vi at de spørgsmål til refleksion som vi rejser sidst i rapporten, vil støtte lærere i deres pædagogiske og didaktiske drøftelser om forståelsen af begrebet og dets betydning i praksis.
Spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere og otte skolers erfaringer med at bruge særlige ressourcepersoner. På de otte skoler har vi interview-et lærere, ressourcepersoner, skoleledere og kommunale konsulenter, og deres vurderinger og erfaringer udgør et vigtigt grundlag for rapportens analyser.
I undersøgelsen drages der løbende sammenligninger mellem VVU og diplomuddannelserne. Det skyldes dels at uddannelserne som dele af det samme videregående VEU-system skal opfylde ef-ter- og videreuddannelsesbehov på vilkår der har mange fælles træk, dels at EVA tidligere har undersøgt diplomuddannelserne der muliggør meningsfulde sammenligninger (se EVA 2006).
Kønssammensætningen blandt deltagerne på VVU er mere ligelig end på diplomuddannelserne, og deltagerne er noget yngre. Halvdelen af de studerende på VVU er lønmodtagere i job på grundniveau, fx personer der udfører almindeligt kontorarbejde. Dette er en markant forskel i forhold til diplomuddannelserne, hvor 92 % af de studerende er lønmodtagere på mellemste eller højeste niveau, herunder fx lærere, sygeplejersker eller pædagoger. Der er således en tydelig sammenhæng mellem VVU- og diplomniveauerne på den ene side og deltagernes status på ar-bejdsmarkedet på den anden side. Relativt mange deltagere på VVU har dog en videregående uddannelse inden de begynder på VVU.
Undertitel | undersøgelse af seks skolers arbejde med at fremme elevernes alsidige udvikling |
---|---|
Forlag | Danmarks Evalueringsinstitut |
Indbinding | Ukendt |
Thema koder | Danmark, Grundskoler og skoler for mellemtrinnet, Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | IHSD |
Udgivelsesdato | 10. dec. 2009 |
Sideantal | 83 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788779585577 |
ISBN-10 | 8779585574 |
EAN | 9788779585577 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Omslagsgrafiker | BGRAPHIC |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Photographer | Mette Bendixen |