Trafikpolitik
Mobilitet er en integreret del af de fleste danskeres hverdag og derfor også et politikområde som får større og større betydning.
I bogen ses der på udviklingen i trafikmønstret og hvilke økonomiske faktorer som har været bestemmende for udviklingen. Også konsekvenserne af det ændrede trafikmønster analyseres. Økonomiske forhold kan dog ikke stå alene. Også sociologisk teori anvendes til at forklare hvorfor danskerne i stigende omfang vælger bilen. I et fjerde kapitel ses der på forskellige løsninger på trafikproblemerne hvad kan der gøres? Og hvilke konsekvenser har de forskellige løsninger. Den traditionelle løsning går på at bygge og udbygge det eksisterende vejnet, men også andre løsninger præsenteres øget kollektiv trafik, betalingszoner og bilfrie områder. I et afsluttende kapitel 5 inddrages det politiske niveau hvordan forløber trafikpolitiske beslutninger, hvilke aktører er på banen med hvilke interesser?
I Trafikpolitik bringes mikroøkonomisk, sociologisk og politologisk teori i anvendelse på et aktuelt og centralt politikområde. Bogen vil være velegnet til projektarbejde og til at opfylde målet på B- og A-niveau om at analysere et politikområde.
Undertitel | økonomi, sociologi eller bare politik |
---|---|
Forfatter | Per Henriksen |
Forlag | Columbus |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Samfund og kultur: generelt |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | EXT |
Udgivelsesdato | 31. mar. 2009 |
Sideantal | 93 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 5 |
Vægt | 214 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 31. mar. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788779700772 |
ISBN-10 | 8779700772 |
EAN | 9788779700772 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |