Skriv historie!
En brugsbog til elev og lærer om anvendelsen af skriftlighed
i historie på en ny og sammenhængende måde, der tilgodeser kernefagligheden og
de studieforberedende skriftlighedskompetencer, akkurat som vi møder i DA-HI
opgaven, AT, og SRP.
”Det fungerer super fint at lave skriftlige opgaver[…]. Det gør timerne mere
alsidige og man får viden ind på en anderledes måde”. Gymnasieelev, 3.g,
dec. 2011
[…]At kunne skrive og formidle historie er absolut en styrke for de unges
anvendelse og forståelse af og for historien, og giver muligheder for
fordybelse i faget , som ikke nødvendigvis kan opnås på anden måde”. Fagkonsulent
Lene Jeppesen, feb. 2012
”Man kan bruge sit mundtøj til meget, men når man skal strukturere en idé og
forsøge at omsætte den i praksis, […], er det alt afgørende at have en
notesblok ved sin side. […] Den der kan skrive, kan også tænke.” Adam Holm,
historiker og journalist på DR, feb. 2012
Skriftlighed i gymnasiet ”genopstod” som bekendt med bilag 4 om Ny Skriftlighed
2010. Og det er der, som citaterne viser, MANGE, set fra historiefagets side,
GODE grunde til. Reelle, formelle og almendannende. Skriftlighed tilfører nemlig
faget, endnu mere, rygrad, idet det skrevne ord tillader os at fastfryse
argumentationen et øjeblik, se den efter i sømmene; holder den indholdsmæssigt
og holder den formmæssigt?
Bogen her giver en perlerække af eksempler på, hvordan arbejdet med netop dette
kan gribes an. Fra notatteknik og metodekendskab til udvikling af
problemformulering og disposition til SRP. I bogens første fjerdedel
præsenteres en ramme, hvori nogle få, centrale skriftlighedsbegreber
introduceres: hvorfor skriver vi, hvordan skriver vi, samt endelig hvordan
retter vi? Bogens resterende del følger tilrettelæggelsen og udviklingen
af elevernes skriftlighedskompetencer fra 1.g til 3.g. Afsnittene og
opgaveformuleringerne kan frit benyttes, som de optræder i bogen, eller
de kan ses som skabelon, der kan anvendes af alle skoler, tilpasset aktuel
progressionsplan i skriftlighed, samt egne undervisningsmaterialer.
Til bogen hører en hjemmeside der opdateres løbende med nye opgavertyper,
herunder også IKT orienterede opgave. Siden er endvidere åben for
erfaringsdeling for bogens brugere.
Velvidende at skriftlighed som sådan ikke er spor ny, så er tanken med bogen
her, at bekræfte skriftlighedens styrke som lærings- og dannelsesredskab, samt
at lægge op til innovativ og kreativ dialog mellem elev og lærer, og mellem
bogens brugere om hvorledes vi fastholder en saglig argumentation i en dynamisk
tidsalder. Bedst muligt!
Forfatter | Heidi Funder |
---|---|
Forlag | Columbus |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Historie |
Varegruppe | Historie & Mytologi |
Ekspedition | EXT |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2012 |
Sideantal | 108 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2012 |
Oplagsdato | 1. jan. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788779701564 |
ISBN-10 | 8779701566 |
EAN | 9788779701564 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |