Kommunikation og forståelse
118,75 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788788663075
Kommunikation er blevet et af tidens løsener for problemer i sundhedsvæsebet. Men begrebet bliver ofte brugt som en forførelse, der leder os bort fra en forståelse af de egentlige problemer. Det er derfor et spørgsmål om sundhedsvæsenet trænger til flere undersøgelser og overvejelser om kommunikation.
Når man danner sig et overblik over kommunikationsforskningen er det påfaldende, hvor lidt de humanistiske videnskabstraditioner er blevet anvendt på egne præmisser, som grundlag for at undersøge kommunikative processer i sundhedsvæsenet.
´Kommunikation og forståelse´ placerer sig med vægten på det humanistiske perspektiv og på den kvalitative undersøgelse. Forfattergruppen er tværfagligt sammensat fra områder som almen medicin, filosofi, socialmedicin, klinisk psykologi, teologi, sygeplejeforskning og informationsvidenskab.
Alle forfatterne har været tilknyttet rammebevillingsprojektet: ´Kommunikation i sundhedsvæsenet´, støttet af Statens Humanistiske Forskningsråd og Statens Sundhedsvidenskabelige Forskningsråd.
Bidragene falder i tre overordnede temaer: Det første angår kommunikationens generelle betingelser, f.eks. forholdet mellem kommunikation og forståelse, sproglig gensidighed, kompliance og grundlaget for etisk forsvarlige handlinger. Det andet tema beskæftiger sig med den interpersonelle kommunikation, først og fremmest samtalen mellem patient og behandler samt den indbyggede asymmetri mellem lægmand og professionel. Endelig behandles i det tredie tema en række spørgsmål i tilknytning til kommunikationens ydre, strukturelle og materielle forhold. Herunder diskuteres de teknologiske rammebetingelser for kommunikation samt de institutionelle muligheder og begrænsninger for forebyggende sundhedsarbejde.
Når man danner sig et overblik over kommunikationsforskningen er det påfaldende, hvor lidt de humanistiske videnskabstraditioner er blevet anvendt på egne præmisser, som grundlag for at undersøge kommunikative processer i sundhedsvæsenet.
´Kommunikation og forståelse´ placerer sig med vægten på det humanistiske perspektiv og på den kvalitative undersøgelse. Forfattergruppen er tværfagligt sammensat fra områder som almen medicin, filosofi, socialmedicin, klinisk psykologi, teologi, sygeplejeforskning og informationsvidenskab.
Alle forfatterne har været tilknyttet rammebevillingsprojektet: ´Kommunikation i sundhedsvæsenet´, støttet af Statens Humanistiske Forskningsråd og Statens Sundhedsvidenskabelige Forskningsråd.
Bidragene falder i tre overordnede temaer: Det første angår kommunikationens generelle betingelser, f.eks. forholdet mellem kommunikation og forståelse, sproglig gensidighed, kompliance og grundlaget for etisk forsvarlige handlinger. Det andet tema beskæftiger sig med den interpersonelle kommunikation, først og fremmest samtalen mellem patient og behandler samt den indbyggede asymmetri mellem lægmand og professionel. Endelig behandles i det tredie tema en række spørgsmål i tilknytning til kommunikationens ydre, strukturelle og materielle forhold. Herunder diskuteres de teknologiske rammebetingelser for kommunikation samt de institutionelle muligheder og begrænsninger for forebyggende sundhedsarbejde.
Undertitel | kvalitative studier af formidling og fortolkning i sundhedssektoren |
---|---|
Forlag | Philosophia |
Thema koder | Antologier: generelt, Sundhedsvæsen |
Varegruppe | Filosofi |
Ekspedition | Egen |
Udgivelsesdato | 1. jun. 1997 |
Sideantal | 201 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 1997 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788788663075 |
ISBN-10 | 8788663078 |
EAN | 9788788663075 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |