Ringkjøbing - Nr. Omme Jernbane
127,50 kr
Desværre udsolgt fra forlaget.
ISBN
9788789155463
1909 åbnede Ringkjøbing - Nr.Omme Jernbane (Ørnhøj-banen) efter stort forarbejde af Ringkøbing bys daværende borgmester John Finsen og alle sognerådsformænd på banens rute mod Ørnhøj. Det var et stort ønske at få en jernbane i denne tyndtbefolkede del af Vestjylland.
Det var meget kostbart at etablere banen, og også de mange små stationer på ruten skulle bygges. Det blev nogle meget smukke bygninger, tegnet af Ulrich Plesner, og de fleste kan stadig findes i de små sognebyer.
Men vi hører ikke kun om store politiske beslutninger om etablering og linieføring, men også om jernbanebørsternes vilde og hårde liv og om sjove episoder og historie fortalt af passagerer fra dengang. Især huskes der sjove oplevelser blandt den tids skolebørn, som brugte "Numsetoget" og "Maggiduddi" hver dag på vej til skole.
Jernbanen havde både persontransport og fragt af gods og dyr, og især i perioden fra 1914 og frem, havde banen sin storhedstid. 1925 blev jernbanen ført videre til Holstebro, hvilket gav et ekstra opsving, men efter 1947 blev der mindre og mindre at transportere, især p.g.a. den stærkt voksende bilisme, og 1961 blev den 50 km lange Nr.Omme-bane nedlagt.
Det var meget kostbart at etablere banen, og også de mange små stationer på ruten skulle bygges. Det blev nogle meget smukke bygninger, tegnet af Ulrich Plesner, og de fleste kan stadig findes i de små sognebyer.
Men vi hører ikke kun om store politiske beslutninger om etablering og linieføring, men også om jernbanebørsternes vilde og hårde liv og om sjove episoder og historie fortalt af passagerer fra dengang. Især huskes der sjove oplevelser blandt den tids skolebørn, som brugte "Numsetoget" og "Maggiduddi" hver dag på vej til skole.
Jernbanen havde både persontransport og fragt af gods og dyr, og især i perioden fra 1914 og frem, havde banen sin storhedstid. 1925 blev jernbanen ført videre til Holstebro, hvilket gav et ekstra opsving, men efter 1947 blev der mindre og mindre at transportere, især p.g.a. den stærkt voksende bilisme, og 1961 blev den 50 km lange Nr.Omme-bane nedlagt.
Forfatter | Jon Høgh |
---|---|
Forlag | Bollerup Boghandels Forlag |
Thema koder | Danmark, Jernbaneteknik, Transportindustri |
Varegruppe | Lokalhistorie |
Ekspedition | Egen |
Udgivelsesdato | 27. nov. 2000 |
Sideantal | 77 |
Bredde | 158 |
Højde | 233 |
Dybde | 5 |
Vægt | 242 |
Første udgave | 2000 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788789155463 |
ISBN-10 | 8789155467 |
EAN | 9788789155463 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Artist | Peder Svendsen |
Illustreret i farver/sh | Nej |