Goddag, giraf
100,00 kr
På lager
ISBN
9788790607012
Anmeldelse af GODDAG, GIRAF
af Asta Bisgaard fra
Faglig Sammenslutning af Sundhedsplejersker
Goddag, giraf er skrevet på baggrund af Marshall Rosenbergs teori om ikke-voldelig kommunikation, IVK bedre kendt som girafsprog.
Girafsprog er kommunikation baseret på et ønske om, at vores kontakt med andre kan være kendetegnet af respekt og ligeværd, og at uenighed og forskellighed kan blive håndteret på en måde, der bevirker, at vi får mere forståelse for hinanden, bliver nysgerrige og undersøgende efter hvilke behov og følelser der ligger bag det sagte. Modsætningen til girafsprog er ulvesprog, som er sammensat af vurderinger, domme, bebrejdelser, kritik, påføring af skyld, diagnoser m.v. hvor det handler mere om at få ret end at få kontakt, medførende magtkampe og konflikter af enhver slags som de naturlige slutprodukter.
Goddag, Girafs's primære målgruppe er lærere og pædagoger, der er interesseret i at undervise børn i denne kommunikationsform. En begynderundervisningsbog, der dels indeholder de forskellige væsentlige aspekter ved IVK, dels en række (90) dertil knyttede øvelser, inspireret af Bodynamic Institutets kommunikationsmodel, Bodyknotten. Som supplement til bogen er der udgivet tre elevarbejdshæfter.
Bogen er skrevet i et let tilgængeligt sprog med en logisk forklaring på teorien krydret med utallige eksempler på forskellen mellem giraf- og ulvesprog. De mange forslag til øvelser giver læseren en erkendelse af, at det er den sansning der sker i egen krop, som er grundlaget for en ikke voldelig kommunikation. At holde følelser og behov på egen banehalvdel, som bogen så illustrativt formulerer.
Tanken bag girafsproget er at lære at placere ansvaret, hvor det reelt hører hjemme, og lade være med at påtage sig skyld for det, der reelt er andres ansvar, hvilket er alment gyldigt i al udviklende kommunikation.
Så hvad enten vi vil bedre arbejdsmiljøet på skolen eller mellem kolleger, kan bogen anbefales - og der er i Goddag, Giraf masser af inspiration at hente, hvis sundhedssamtalen eller den kollegiale samtale trænger til nye impulser.
af Asta Bisgaard fra
Faglig Sammenslutning af Sundhedsplejersker
Goddag, giraf er skrevet på baggrund af Marshall Rosenbergs teori om ikke-voldelig kommunikation, IVK bedre kendt som girafsprog.
Girafsprog er kommunikation baseret på et ønske om, at vores kontakt med andre kan være kendetegnet af respekt og ligeværd, og at uenighed og forskellighed kan blive håndteret på en måde, der bevirker, at vi får mere forståelse for hinanden, bliver nysgerrige og undersøgende efter hvilke behov og følelser der ligger bag det sagte. Modsætningen til girafsprog er ulvesprog, som er sammensat af vurderinger, domme, bebrejdelser, kritik, påføring af skyld, diagnoser m.v. hvor det handler mere om at få ret end at få kontakt, medførende magtkampe og konflikter af enhver slags som de naturlige slutprodukter.
Goddag, Girafs's primære målgruppe er lærere og pædagoger, der er interesseret i at undervise børn i denne kommunikationsform. En begynderundervisningsbog, der dels indeholder de forskellige væsentlige aspekter ved IVK, dels en række (90) dertil knyttede øvelser, inspireret af Bodynamic Institutets kommunikationsmodel, Bodyknotten. Som supplement til bogen er der udgivet tre elevarbejdshæfter.
Bogen er skrevet i et let tilgængeligt sprog med en logisk forklaring på teorien krydret med utallige eksempler på forskellen mellem giraf- og ulvesprog. De mange forslag til øvelser giver læseren en erkendelse af, at det er den sansning der sker i egen krop, som er grundlaget for en ikke voldelig kommunikation. At holde følelser og behov på egen banehalvdel, som bogen så illustrativt formulerer.
Tanken bag girafsproget er at lære at placere ansvaret, hvor det reelt hører hjemme, og lade være med at påtage sig skyld for det, der reelt er andres ansvar, hvilket er alment gyldigt i al udviklende kommunikation.
Så hvad enten vi vil bedre arbejdsmiljøet på skolen eller mellem kolleger, kan bogen anbefales - og der er i Goddag, Giraf masser af inspiration at hente, hvis sundhedssamtalen eller den kollegiale samtale trænger til nye impulser.
Undertitel | ikke-voldelig kommunikation: girafsprog, begynderundervisning, børnehaveklasse til 7. klasse |
---|---|
Forfatter | Janne Hejgaard |
Forlag | Landtryk |
Indbinding | Løsblade |
Thema koder | Socialpsykologi og gruppepsykologi, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | EXT |
Udgivelsesdato | 11. sep. 2000 |
Sideantal | 95 |
Bredde | 245 |
Højde | 320 |
Dybde | 5 |
Vægt | 200 |
Første udgave | 2000 |
Oplagsdato | 11. sep. 2000 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788790607012 |
ISBN-10 | 8790607015 |
EAN | 9788790607012 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Janne Hejgaard |
Omslagsillustrator | Janne Hejgaard |
Illustreret i farver/sh | Nej |