Service i forandring
50,00 kr
På lager
ISBN
9788790643324
Publikationen Service i forandring sætter fokus på den private servicesektor i Danmark. Det sker gennem en analyse af sektorens samfundsmæssige betydning, dens udvikling og udfordringer. Analysen punkterer en række myter om servicesektoren.
Analysen tegner et billede af en sektor, der har afgørende betydning for vores velstand. Således skaber de private servicevirksomheder over halvdelen af erhvervslivets samlede værditilvækst. Lønniveauet og arbejdsproduktiviteten er højere end i erhvervslivet som helhed. Serviceydelser udgør over en fjerdedel af den danske eksport. Og servicesektoren er den sektor, der har skabt flest nye job i de senere år. Men sektorens betydning er ikke blot økonomisk. Servicesektoren sætter i vidt omfang rammerne for, hvordan det er at være såvel borger som virksomhed i Danmark.
På trods af mange positive perspektiver, tegner der sig også nye udfordringer i de kommende år - udfordringer, der stiller krav til både virksomhederne og erhvervspolitikken. Publikationen beskriver fire hovedspor for en proces, som skal justere erhvervspolitikken, så den bliver mere relevant for flere servicevirksomheder. Erhvervsministeriet vil:
* i videre omfang inddrage serviceerhvervene i udformningen af erhvervspolitikken, som det allerede har været tilfældet i forbindelse med Regeringens erhvervsstrategi .dk21,
* gå ind i en aktiv dialog med specifikke dele af servicesektoren om behovet for nye erhvervspolitiske initiativer,
* vurdere behovet for at justere eksisterende erhvervspolitiske initiativer, så de bliver mere relevante for servicevirksomheder,
* igangsætte en indsats, der skal tilvejebringe ny viden om servicesektoren.
Analysen tegner et billede af en sektor, der har afgørende betydning for vores velstand. Således skaber de private servicevirksomheder over halvdelen af erhvervslivets samlede værditilvækst. Lønniveauet og arbejdsproduktiviteten er højere end i erhvervslivet som helhed. Serviceydelser udgør over en fjerdedel af den danske eksport. Og servicesektoren er den sektor, der har skabt flest nye job i de senere år. Men sektorens betydning er ikke blot økonomisk. Servicesektoren sætter i vidt omfang rammerne for, hvordan det er at være såvel borger som virksomhed i Danmark.
På trods af mange positive perspektiver, tegner der sig også nye udfordringer i de kommende år - udfordringer, der stiller krav til både virksomhederne og erhvervspolitikken. Publikationen beskriver fire hovedspor for en proces, som skal justere erhvervspolitikken, så den bliver mere relevant for flere servicevirksomheder. Erhvervsministeriet vil:
* i videre omfang inddrage serviceerhvervene i udformningen af erhvervspolitikken, som det allerede har været tilfældet i forbindelse med Regeringens erhvervsstrategi .dk21,
* gå ind i en aktiv dialog med specifikke dele af servicesektoren om behovet for nye erhvervspolitiske initiativer,
* vurdere behovet for at justere eksisterende erhvervspolitiske initiativer, så de bliver mere relevante for servicevirksomheder,
* igangsætte en indsats, der skal tilvejebringe ny viden om servicesektoren.
Forlag | Erhvervsministeriet |
---|---|
Thema koder | Danmark, Erhvervslivsstudier: generelt |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | IHSD |
Udgivelsesdato | 14. mar. 2000 |
Sideantal | 135 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2000 |
Oplagsdato | 5. jan. 1 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Tæt på erhvervspolitikken |
ISBN-13 | 9788790643324 |
ISBN-10 | 8790643321 |
EAN | 9788790643324 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |