Med færgen over Kattegat
498,75 kr
På lager
ISBN
9788790924447
Den lige linje har altid været den foretrukne vej, når man skal hurtigt fra det ene sted til det andet. Det var da også filosofien, da kredse i Ebeltoft, anført af byens stadsingeniør H. H. Hansen, for 50 år siden lagde grunden til rederiet Mols-Linien og overfarten Ebeltoft-Odden. Her er afstanden over vandet mellem Jylland og Sjælland kortest, ca. 48 km, og derfor kunne en færgerute mellem Ebeltoft og Odden betyde langt kortere overfartstid end på alle de øvrige bilfærgeruter.
Selv om der ´lige´ skulle anlægges to store færgehavne og adgangsveje dertil, havde ruten alle effektivitetens fordele: Kortere overfart betyder, at en høj frekvens kan opretholdes med færre færger, mindre brændstofforbrug og færre personaletimer, og lige fra den første færge sejlede fra Ebeltoft i maj 1966, var den nye rute elsket af bilisterne, der kom fra Nord- og Østjylland og skulle til Sjælland eller omvendt.
På rekordtid blev Mols-Linien den mest populære af bilfærgerne over Kattegat, og selv om konkurrencen gennem årene har givet drabelige ´søslag´, måtte alle andre færger give op overfor ´den lige linjes´ indlysende matematik.
For første gang skrives nu hele historien om trafikken med bilfærgerne mellem Jylland og Sjælland i almindelighed, og Mols-Linien i særdeleshed. Færge-eksperten Mogens Nørgaard Olesen har fulgt ruten og rederiets historie lige siden åbningen, og i storværket Med færgen over Kattegat dokumenteres naturligvis Mols-Liniens hele historie i detaljer, såvel fra et trafikalt og teknisk som et virksomhedsmæssigt og økonomisk sigte. Værket sætter rederiets virke ind i sin rette sammenhæng i den trafikale Danmarkshistorie, og beskriver indgående strategierne for at fastholde trafikken trods mange konkurrenter på markedet, og senere en Storebæltsbro og politikernes altid manglende beregnelighed.
Mogens Nørgaard Olesen vender hver en sten, værket er overdådigt illustreret med billeder såvel fra Mols-Linien som fra de mange kolleger/konkurrenter gennem tiden, og for færgevenner såvel som historisk og trafikalt interesserede er bogen en guldgrube om 50 års trafikal udvikling i Danmark.
Mols-Linien skrev et kapitel i Danmarkshistorien, og færgeteknisk har man flere gange udviklet helt nye koncepter. Alt dette beskrives fyldigt i denne nye bog. Samtidig går historien videre - og den er beskrevet helt frem til nu, hvor rederiet har valgt at koncentrere de fleste kræfter om den næsten 50 procent længere rute Odden-Aarhus frem for Odden-Ebeltoft.
115 dage om året står Ebeltoft Færgehavn nu helt uden trafik, mens alle færger sejler til Aarhus, og langt de fleste af årets øvrige dage anløbes Ebeltoft kun én gang - selv de fleste dage i juli, som ellers ved årtusindskiftet var summende højsæson-måned med over 70.000 overførte biler via Ebeltoft.
Også hovedsædet er flyttet til Aarhus - bygningerne på Ebeltoft Færgehavn står tomme; Mols-Linien har stort set forladt Mols, men har med nye lavprissatsninger og kæmpe-hurtigfærger haft held med at tiltrække en stor gruppe nye kunder.
Selv om der ´lige´ skulle anlægges to store færgehavne og adgangsveje dertil, havde ruten alle effektivitetens fordele: Kortere overfart betyder, at en høj frekvens kan opretholdes med færre færger, mindre brændstofforbrug og færre personaletimer, og lige fra den første færge sejlede fra Ebeltoft i maj 1966, var den nye rute elsket af bilisterne, der kom fra Nord- og Østjylland og skulle til Sjælland eller omvendt.
På rekordtid blev Mols-Linien den mest populære af bilfærgerne over Kattegat, og selv om konkurrencen gennem årene har givet drabelige ´søslag´, måtte alle andre færger give op overfor ´den lige linjes´ indlysende matematik.
For første gang skrives nu hele historien om trafikken med bilfærgerne mellem Jylland og Sjælland i almindelighed, og Mols-Linien i særdeleshed. Færge-eksperten Mogens Nørgaard Olesen har fulgt ruten og rederiets historie lige siden åbningen, og i storværket Med færgen over Kattegat dokumenteres naturligvis Mols-Liniens hele historie i detaljer, såvel fra et trafikalt og teknisk som et virksomhedsmæssigt og økonomisk sigte. Værket sætter rederiets virke ind i sin rette sammenhæng i den trafikale Danmarkshistorie, og beskriver indgående strategierne for at fastholde trafikken trods mange konkurrenter på markedet, og senere en Storebæltsbro og politikernes altid manglende beregnelighed.
Mogens Nørgaard Olesen vender hver en sten, værket er overdådigt illustreret med billeder såvel fra Mols-Linien som fra de mange kolleger/konkurrenter gennem tiden, og for færgevenner såvel som historisk og trafikalt interesserede er bogen en guldgrube om 50 års trafikal udvikling i Danmark.
Mols-Linien skrev et kapitel i Danmarkshistorien, og færgeteknisk har man flere gange udviklet helt nye koncepter. Alt dette beskrives fyldigt i denne nye bog. Samtidig går historien videre - og den er beskrevet helt frem til nu, hvor rederiet har valgt at koncentrere de fleste kræfter om den næsten 50 procent længere rute Odden-Aarhus frem for Odden-Ebeltoft.
115 dage om året står Ebeltoft Færgehavn nu helt uden trafik, mens alle færger sejler til Aarhus, og langt de fleste af årets øvrige dage anløbes Ebeltoft kun én gang - selv de fleste dage i juli, som ellers ved årtusindskiftet var summende højsæson-måned med over 70.000 overførte biler via Ebeltoft.
Også hovedsædet er flyttet til Aarhus - bygningerne på Ebeltoft Færgehavn står tomme; Mols-Linien har stort set forladt Mols, men har med nye lavprissatsninger og kæmpe-hurtigfærger haft held med at tiltrække en stor gruppe nye kunder.
Undertitel | Bind 1-2 |
---|---|
Forfatter | Mogens Nørgaard Olesen |
Forlag | Nautilus |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Maritime brancher og søfart |
Varegruppe | Historie & Mytologi |
Ekspedition | Poly |
Udgivelsesdato | 9. apr. 2014 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2014 |
Oplagsdato | 9. apr. 2014 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788790924447 |
ISBN-10 | 8790924444 |
EAN | 9788790924447 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |