Fra rejseleder til stifinder
Udviklingshæmmede skal have mulighed for at opsøge de udfordringer, som de finder relevante for dem.
Vi skal som ansatte sikre, at udviklingshæmmede får den fornødne støtte til at komme igenenem et udfordrende forløb. Detr er altid mulighed for, at udfordringen vikser personen over hovedet. Den pædagogiske opgave består her i at give udviklingshæmmede mulighed for at få afløb for skuffelser og sorg over ikke at slå til, og at hjælpe til at bearbejde oplevelsen så nederlag vendes til erfaring.
Det er ikke pædagogens opgave at fratage udviklingshæmmede muligheden for at påtage sig en udfordring, som pædagogen ikke tror, at personen magter. Dels kan det være, at den udviklingshæmmede oplever småsejre i forløbet, dels tager han ikke skade af nederlag, hvis de bliver ordentligt bearbejdet, dels kan nederlag hjælpe til en realistisk selvvurdering. Endelig kan pædagogen jo også tage fejl! Måske afslører udfordringer ukendte ressourcer!
En inspirerende bog af Peter Westergaard Sørensen om pædagogens ændrede rolle fra rejseleder til stifinder.
Undertitel | etik og værdier i arbejdet med psykisk udviklingshæmmede |
---|---|
Forfatter | Peter Westergaard Sørensen |
Forlag | Udvikling |
Thema koder | Forsorg for psykisk syge |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | Egen |
Udgivelsesdato | 30. jun. 2002 |
Sideantal | 109 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 10 |
Vægt | 290 |
Første udgave | 2002 |
Oplagsdato | 30. jun. 2002 |
Oplag | 3 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788790965037 |
ISBN-10 | 8790965035 |
EAN | 9788790965037 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |