Sundhedspleje og
235,00 kr
Desværre udgået af boghandelen
ISBN
9788791562037
Afhandlingen er en let redigeret udgave af min ph.d. afhandling, der har titlen: Sundhedspleje og "særlige indsatser for svagt stillede børn og unge" - en myte eller virkelighed? Om genesen og strukturen af bestemmelser om hvad der er godt for børn og unge i Danmark.
Den teoretiske/analytiske ramme for afhandlingen er Pierre Bourdieus teori om reproduktion, felt, habitus og kapital.
Afhandlingen går bagom sundhedsplejerskers virksomhed i forhold til svagt stillede børn og unge i Danmark og er et bidrag til at belyse, hvad der konkret udspiller sig i aktiviteter.
Afhandlingens empiriske grundlag er sundhedsplejerskers faginterne beskrivelser af deres virksomhed og de ændringer, der er i det lovgivningsmæssigte materiale for virksomheden fra præcise og konkrete til diffuse og overordnede opgavebeskrivelser. En afdækning af, hvilke faggrupper som medvirker til at definere bestemmelserne om, hvad der er godt for børn og unge i Danmark. Desuden indgår empiriske observationer af eksempler på, hvad der foregår inden for aktiviteter, man kalder særlige, hvilken betydning dette kan siges at have for, hvordan bestemmelser i praktikken bliver fulgt op med vilkår, der sikre, at alle børn og unge i Danmark har en "sund" opvækst og forudsætninger for en sund voksentilværelse.
I afhandlingen konkluderes det, at det, der udspiller sig i de særlige aktiviteter der beskrives, er italesættelser og rekonstruktioner om forældrenes praktiske håndtering af deres børn og unge, sådan som det ønskes denne skal være, hvilket kan sidestilles med det, Bourdieu beskriver som symbolsk vold, og det vises, hvordan denne medfører en yderligere marginalisering af de i forvejen svagt stillede børn og unge og deres familier.
Den teoretiske/analytiske ramme for afhandlingen er Pierre Bourdieus teori om reproduktion, felt, habitus og kapital.
Afhandlingen går bagom sundhedsplejerskers virksomhed i forhold til svagt stillede børn og unge i Danmark og er et bidrag til at belyse, hvad der konkret udspiller sig i aktiviteter.
Afhandlingens empiriske grundlag er sundhedsplejerskers faginterne beskrivelser af deres virksomhed og de ændringer, der er i det lovgivningsmæssigte materiale for virksomheden fra præcise og konkrete til diffuse og overordnede opgavebeskrivelser. En afdækning af, hvilke faggrupper som medvirker til at definere bestemmelserne om, hvad der er godt for børn og unge i Danmark. Desuden indgår empiriske observationer af eksempler på, hvad der foregår inden for aktiviteter, man kalder særlige, hvilken betydning dette kan siges at have for, hvordan bestemmelser i praktikken bliver fulgt op med vilkår, der sikre, at alle børn og unge i Danmark har en "sund" opvækst og forudsætninger for en sund voksentilværelse.
I afhandlingen konkluderes det, at det, der udspiller sig i de særlige aktiviteter der beskrives, er italesættelser og rekonstruktioner om forældrenes praktiske håndtering af deres børn og unge, sådan som det ønskes denne skal være, hvilket kan sidestilles med det, Bourdieu beskriver som symbolsk vold, og det vises, hvordan denne medfører en yderligere marginalisering af de i forvejen svagt stillede børn og unge og deres familier.
Undertitel | om genesen og strukturen af bestemmelser om hvad der er godt for børn og unge i Danmark |
---|---|
Forfatter | Ph.d., master, sundhedsplejerske Inga Axelsen |
Forlag | PUC |
Indbinding | Paperback |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2004 |
Sideantal | 274 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 20 |
Vægt | 623 |
Første udgave | 2004 |
Oplagsdato | 1. jan. 2004 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791562037 |
ISBN-10 | 8791562031 |
EAN | 9788791562037 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |