Fordelinger og fordoblinger
230,00 kr
Desværre udgået af boghandelen
ISBN
9788791562051
Fordelinger fordoblinger - et studie i kønstruktioner og social læring i pædagoguddannelsen er en ph.d. afhandling forvaret ved Forskerskolen for Livslang Læring, Institut for Uddannelsesforskning på RUC i december 2004.
Afhandlinger bygger på analyser af kvalitative interviews med mandlige og kvindelige studerende under pædagoguddannelsen. Analyserne viser, hvordan køn bliver en strukturerende mekanisme for den sociale læring under uddannelsen. Køn er på en kompleks møde både med til at strukturere, hvordan studerende inkluderes eller ekskluderes i uddannelsesmiljøet og i den pædagogiske faggruppe, ligesom køn er med til at strukturere fortællinger og diskurser om pædagogen.
Afhandlingen dokumenterer to sideløbende bevægelser, dels en vedvarende reproduktion af en traditionel kønnet arbejdsfordeling i faget gennem et væld af sociale mekanismer, dels et begyndende brud på dette mønster. Den første bevægelse vil definere de mandlinge studerende i uddannelsen som afvigere, mens den anden bevægelse snarere vil definere mandlige studerende som spydspidser for nye organiseringer af arbejdsfordelingen, som mere har karakter af arbejdsfordoblinger. Projektet bidrager altså til at afdække komplekse konstruktioner af køn og kønnede praksisformer mellem reproduktion og brug.
Bedømmelsesudvalget skriver:
"Alt i alt leverer Peter Møller Pedersens afhandling FORDELINGER OG FORDOBLINGER således et væsentligt bidrag til såvel kønsforskningen som den pædagogiske forskning. Ikke mindst repræsenteret ved bestræbelserne på sammentænke køn og læreprocessen på en måde, der kan indfange de pædagogstuderendes opfindelsesarbejde mellem tradition og brug, og dermed bidrage til forståelsen af centrale sociale forandringer og kønsmæssige forskydninger i den danske velfærdsstat".
Afhandlinger bygger på analyser af kvalitative interviews med mandlige og kvindelige studerende under pædagoguddannelsen. Analyserne viser, hvordan køn bliver en strukturerende mekanisme for den sociale læring under uddannelsen. Køn er på en kompleks møde både med til at strukturere, hvordan studerende inkluderes eller ekskluderes i uddannelsesmiljøet og i den pædagogiske faggruppe, ligesom køn er med til at strukturere fortællinger og diskurser om pædagogen.
Afhandlingen dokumenterer to sideløbende bevægelser, dels en vedvarende reproduktion af en traditionel kønnet arbejdsfordeling i faget gennem et væld af sociale mekanismer, dels et begyndende brud på dette mønster. Den første bevægelse vil definere de mandlinge studerende i uddannelsen som afvigere, mens den anden bevægelse snarere vil definere mandlige studerende som spydspidser for nye organiseringer af arbejdsfordelingen, som mere har karakter af arbejdsfordoblinger. Projektet bidrager altså til at afdække komplekse konstruktioner af køn og kønnede praksisformer mellem reproduktion og brug.
Bedømmelsesudvalget skriver:
"Alt i alt leverer Peter Møller Pedersens afhandling FORDELINGER OG FORDOBLINGER således et væsentligt bidrag til såvel kønsforskningen som den pædagogiske forskning. Ikke mindst repræsenteret ved bestræbelserne på sammentænke køn og læreprocessen på en måde, der kan indfange de pædagogstuderendes opfindelsesarbejde mellem tradition og brug, og dermed bidrage til forståelsen af centrale sociale forandringer og kønsmæssige forskydninger i den danske velfærdsstat".
Undertitel | et studie i kønskonstruktioner og social læring i pædagoguddannelsen |
---|---|
Forfatter | Peter Møller Pedersen |
Forlag | PUC |
Indbinding | Paperback |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 3. jan. 2005 |
Sideantal | 368 |
Bredde | 172 |
Højde | 240 |
Dybde | 26 |
Vægt | 797 |
Første udgave | 2005 |
Oplagsdato | 3. jan. 2005 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791562051 |
ISBN-10 | 8791562058 |
EAN | 9788791562051 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |