Anbragte børn og døgninstitutionskultur
75,00 kr
Desværre udgået af boghandelen
ISBN
9788798958727
Artiklen præsenterer et antropologisk forskningsprojekt, der sætter fokus på børns oplevelser og opfattelser af hverdagen på døgninstitution. Projektet analyserer hvordan børn deltager i og bidrager til skabelsen af "institutionskultur" sammen med pædagoger og andre.
Artiklen diskuterer herefter tre teoretiske felter der sætter rammen om projektet. Disse felter dækker et dynamisk processuelt kulturbegreb, forståelsen af børn som aktive sociale aktører og endeligt den socialpædagogiske kontekst med begreber som afvigelse og normalitet.
Antallet af anbringelser af børn og unge uden for eget hjem er stort og stigende. Gennem flere årtier har man udviklet alternative løsninger til anbringelse uden for eget hjem, men der er stadig et stort behov for yderligere forskning på området. Anbringelse af børn og unge på institution er stadig almindelig og udbredt, men alligevel har man kun en sparsom viden om, hvordan det går børnene og de unge på behandlingsinstitution.
Et forskningsprogram sætter børn og unges ophold på døgninstitution under lup, og såvel forældrenes, børnenes, de unges og de professionelles vinkler på anbringelser inddrages. Tre jyske amter (organiseret i JYsk social Forsknings- og Evaluerings-samarbejde; JYFE) og Socialministeriet har ydet støtte til forskningsprogrammet, som gennemføres i et samarbejde mellem forskere fra Aarhus Universitet, Den sociale Højskole i Århus og CVU Midt-Vest.
Artiklen diskuterer herefter tre teoretiske felter der sætter rammen om projektet. Disse felter dækker et dynamisk processuelt kulturbegreb, forståelsen af børn som aktive sociale aktører og endeligt den socialpædagogiske kontekst med begreber som afvigelse og normalitet.
Antallet af anbringelser af børn og unge uden for eget hjem er stort og stigende. Gennem flere årtier har man udviklet alternative løsninger til anbringelse uden for eget hjem, men der er stadig et stort behov for yderligere forskning på området. Anbringelse af børn og unge på institution er stadig almindelig og udbredt, men alligevel har man kun en sparsom viden om, hvordan det går børnene og de unge på behandlingsinstitution.
Et forskningsprogram sætter børn og unges ophold på døgninstitution under lup, og såvel forældrenes, børnenes, de unges og de professionelles vinkler på anbringelser inddrages. Tre jyske amter (organiseret i JYsk social Forsknings- og Evaluerings-samarbejde; JYFE) og Socialministeriet har ydet støtte til forskningsprogrammet, som gennemføres i et samarbejde mellem forskere fra Aarhus Universitet, Den sociale Højskole i Århus og CVU Midt-Vest.
Undertitel | teoretiske perspektiver og præsentation af et forskningsprojekt |
---|---|
Forfatter | Ph.d.-stipendiat Anja Stokholm |
Forlag | PUC |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2003 |
Sideantal | 28 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 1 |
Vægt | 85 |
Første udgave | 2003 |
Oplagsdato | 1. jan. 2003 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Anbragt på døgninstitution. |
ISBN-13 | 9788798958727 |
ISBN-10 | 8798958720 |
EAN | 9788798958727 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |