Absolut sang
258,75 kr
Ikke på lager lige nu. Leveringstid 1-2 uger.
ISBN
9788779171817
En række analytiske gennemgange af de kvindelige hovedpartier i Richard Wagners værker fra Den flyvende Hollænder til Parsifal. Med afsæt i Carl Dahlhaus´ og Carolyn Abbates teorier fokuseres der på orkester- og sangstemmernes klanglige og melodiske betydning for værkernes komplekse dramaturgi, hvilket giver anledning til en kritisk dialog med repræsentanterne for den traditionelle feministiske Wagnerforskning.
Wagners kvindefigurer er ofte blevet beskrevet som undertrykte ofre, fordi de agerer som redskaber for mændenes forløsning, og fordi de næsten altid dør i slutningen af operaen. Men Wagners fremstilling af forholdet mellem kønnene er langt mere nuanceret, end de gængse »elendigheds«-analyser lægger op til.
Wagners kvindefigurer er ofte blevet beskrevet som undertrykte ofre, fordi de agerer som redskaber for mændenes forløsning, og fordi de næsten altid dør i slutningen af operaen. Men Wagners fremstilling af forholdet mellem kønnene er langt mere nuanceret, end de gængse »elendigheds«-analyser lægger op til.
Undertitel | klang, køn og kvinderoller i Wagners værker |
---|---|
Forfatter | Nila Parly |
Forlag | Multivers |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Biografier, sande fortællinger og ikkefiktiv prosa, Opera, Tyskland |
Varegruppe | Musik & Film |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 21. sep. 2007 |
Sideantal | 364 |
Bredde | 159 |
Højde | 239 |
Dybde | 23 |
Vægt | 636 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 21. sep. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Multivers Academic |
ISBN-13 | 9788779171817 |
ISBN-10 | 8779171818 |
EAN | 9788779171817 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |