At fortælle sig selv
At fortælle sig selv handler om, hvordan pædagoger kan arbejde metodisk med fortællingen, og hvordan den mundtlige fortælling indgår som pædagogisk metode. Det gælder specielt i børnehaven og indskolingen, hvor projekter med eventyrfortælling kan tilgodese flere af dimensionerne i de pædagogiske læreplaner. Med fortællingen kan man stimulere følelserne, fantasien, sanserne og kroppen - og samtidig styrke udviklingen af de kognitive funktioner, herunder sproget.
Bogen er bl.a. inspireret af narrativ teori og nyere psykodynamisk teori, specielt Daniel N. Sterns teori om den tidlige selvudvikling og Donald W. Winnicotts teori om, hvordan en legende og skabende indstilling grundlægges tidligt i livet. I bogens sidste del præsenteres udvalgte eventyr efterfulgt af refleksioner over deres relevans for det pædagogiske arbejde.
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere og studerende inden for det pædagogiske område.
Undertitel | en børnehave fuld af fortællinger |
---|---|
Forfatter | Lene Brok |
Forlag | Akademisk Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Psykologi, Psykisk sundhed |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 28. nov. 2012 |
Sideantal | 151 |
Bredde | 138 |
Højde | 220 |
Dybde | 15 |
Vægt | 237 |
Første udgave | 2012 |
Oplagsdato | 28. nov. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788750042280 |
ISBN-10 | 8750042289 |
EAN | 9788750042280 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |