At gøre kultur i skolen
Kultur og kulturmøder er centrale begreber i historiefagets Fælles Mål. Men hvad er kultur, og hvordan bør den indgå i undervisningen? Mono-, multi- og interkulturelle undervisningsformer tager på hver sin måde højde for de forskellige kulturer, der er i spil i skolen. Men de risikerer alle at reproducere kulturelle forskelle frem for at understøtte et dynamisk kulturbegreb, der modsvarer den globaliserede verden, eleverne skal dannes til i dag.
En praksisorienteret interkulturel undervisning kan gøre eleverne i stand til at forhandle kultur og overkomme forskelle. Forfatterne viser i denne bog hvordan. De har fokus på, at det ikke er kulturer, der mødes, men mennesker. Mennesker gør kultur med hinanden. Og de argumenterer for et nyt dannelsesideal: Det bevidst intersubjektive, refleksive og dialogiske menneske. Hermed tegnes konturerne til en ny historiedidaktik, der i øvrigt giver væsentlige input til didaktikken i almindelighed.
Udkommer i DidaktikSerien.
| Undertitel | Interkulturel praksis i historieundervisning |
|---|---|
| Forfatter | Nanna Bøndergaard Butters og Jette Tofte Bøndergaard |
| Forlag | Akademisk Forlag |
| Indbinding | Hæftet |
| Thema koder | Historie og arkæologi, Undervisning i et specifikt fag |
| Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 11. jun. 2010 |
| Sideantal | 218 |
| Bredde | 0 |
| Højde | 0 |
| Dybde | 0 |
| Vægt | 0 |
| Første udgave | 2010 |
| Oplagsdato | 11. jun. 2010 |
| Oplag | 1 |
| Udgave | 1 |
| Serie | Didaktikserien |
| ISBN-13 | 9788750041603 |
| EAN | 9788750041603 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Omslagsgrafiker | Imperiet |
| Illustreret i farver/sh | Nej |



