At gøre kultur i skolen
Kultur og kulturmøder er centrale begreber i historiefagets Fælles Mål. Men hvad er kultur, og hvordan bør den indgå i undervisningen? Mono-, multi- og interkulturelle undervisningsformer tager på hver sin måde højde for de forskellige kulturer, der er i spil i skolen. Men de risikerer alle at reproducere kulturelle forskelle frem for at understøtte et dynamisk kulturbegreb, der modsvarer den globaliserede verden, eleverne skal dannes til i dag.
En praksisorienteret interkulturel undervisning kan gøre eleverne i stand til at forhandle kultur og overkomme forskelle. Forfatterne viser i denne bog hvordan. De har fokus på, at det ikke er kulturer, der mødes, men mennesker. Mennesker gør kultur med hinanden. Og de argumenterer for et nyt dannelsesideal: Det bevidst intersubjektive, refleksive og dialogiske menneske. Hermed tegnes konturerne til en ny historiedidaktik, der i øvrigt giver væsentlige input til didaktikken i almindelighed.
Udkommer i DidaktikSerien.
Undertitel | Interkulturel praksis i historieundervisning |
---|---|
Forfatter | Nanna Bøndergaard Butters og Jette Tofte Bøndergaard |
Forlag | Akademisk Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Historie og arkæologi, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 11. jun. 2010 |
Sideantal | 218 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 11. jun. 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Didaktikserien |
ISBN-13 | 9788750041603 |
EAN | 9788750041603 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Imperiet |
Illustreret i farver/sh | Nej |