At gøre kultur i skolen

Af: Nanna Bøndergaard Butters og Jette Tofte Bøndergaard
298,75 kr
På lager
ISBN
9788750041603

Kultur og kulturmøder er centrale begreber i historiefagets Fælles Mål. Men hvad er kultur, og hvordan bør den indgå i undervisningen? Mono-, multi- og interkulturelle undervisningsformer tager på hver sin måde højde for de forskellige kulturer, der er i spil i skolen. Men de risikerer alle at reproducere kulturelle forskelle frem for at understøtte et dynamisk kulturbegreb, der modsvarer den globaliserede verden, eleverne skal dannes til i dag.

 

En praksisorienteret interkulturel undervisning kan gøre eleverne i stand til at forhandle kultur og overkomme forskelle. Forfatterne viser i denne bog hvordan. De har fokus på, at det ikke er kulturer, der mødes, men mennesker. Mennesker gør kultur med hinanden. Og de argumenterer for et nyt dannelsesideal: Det bevidst intersubjektive, refleksive og dialogiske menneske. Hermed tegnes konturerne til en ny historiedidaktik, der i øvrigt giver væsentlige input til didaktikken i almindelighed.

Udkommer i DidaktikSerien.

Specifikationer
Undertitel Interkulturel praksis i historieundervisning
Forfatter Nanna Bøndergaard Butters og Jette Tofte Bøndergaard
Forlag Akademisk Forlag
Indbinding Hæftet
Thema koder Historie og arkæologi, Undervisning i et specifikt fag
Varegruppe Skole- og lærebøger, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 11. jun. 2010
Sideantal 218
Bredde 0
Højde 0
Dybde 0
Vægt 0
Første udgave 2010
Oplagsdato 11. jun. 2010
Oplag 1
Udgave 1
Serie Didaktikserien
ISBN-13 9788750041603
EAN 9788750041603
Sprog dan
Orignalsprog dan
Omslagsgrafiker Imperiet
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.