At samtale sig til viden
316,25 kr
Udsolgt
ISBN
9788772815121
At samtale sig til viden - Sociokulturelle teorier om børns læring om og gennem sprog og samtale
Sproglig læring er ikke bare én form for læring blandt mange. Når børn lærer at tale, lærer de grundlaget for at lære. Gennem sproget får vi kendskab til vores omverden og opbygger viden sammen. I samtaler formidler vi vores normer og opfattelser af ting, hændelser og mennesker til hinanden. Når børn samtaler med voksne, lærer de noget om deres hverdag og om verden, og de lærer samtidig, hvad man kan tale om og hvordan. I samtaler med børn formidler de voksne også, hvordan de opfatter børnene som samtalepartnere og som mennesker.
Denne bog præsenterer centrale teorier om sprog, sproglæring og viden. Fokus er på samtalers betydning for børn i den alder, hvor de er ´lærlinge i kognitiv udvikling og tænkning´. Gennem eksempler fra studier af dagligdagen i vuggestuer og børnehaver viser forfatteren, hvad der er på spil i børnenes læring og udvikling i deres dialoger med nære voksne.
Bogen er skrevet til pædagoger, som er børns professionelle, nære voksne i daginstitutioner. Den giver grundlæggende viden og praktiske anvisninger på pædagogers deltagelse i aktiviteter og dialoger med børn, hvor børnenes læring støttes - både om emnet og om sproget som socialt medie og som redskab til at lære.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Serien Pædagogik og udvikling
Bogen er anden udgivelse i serien Pædagogik og udvikling. Serien består af en række grundlæggende udgivelser, der sætter fokus på centrale pædagogiske problemstillinger, teorier og forskningsmetoder. Seriens bøger tager fat på relevante temaer som mønsterbrydning, udsatte børn, marginalisering, børns udvikling og læring, pædagogen som didaktiker samt videnskabsteori og metode i pædagogisk praksis. Serien henvender sig til studerende og undervisere på grund-, videre- og efteruddannelse (pædagoguddannelsen, Pædagogisk Diplomuddannelse og lignende), pædagoger og ledere i daginstitutioner samt pædagogiske konsulenter.
Sproglig læring er ikke bare én form for læring blandt mange. Når børn lærer at tale, lærer de grundlaget for at lære. Gennem sproget får vi kendskab til vores omverden og opbygger viden sammen. I samtaler formidler vi vores normer og opfattelser af ting, hændelser og mennesker til hinanden. Når børn samtaler med voksne, lærer de noget om deres hverdag og om verden, og de lærer samtidig, hvad man kan tale om og hvordan. I samtaler med børn formidler de voksne også, hvordan de opfatter børnene som samtalepartnere og som mennesker.
Denne bog præsenterer centrale teorier om sprog, sproglæring og viden. Fokus er på samtalers betydning for børn i den alder, hvor de er ´lærlinge i kognitiv udvikling og tænkning´. Gennem eksempler fra studier af dagligdagen i vuggestuer og børnehaver viser forfatteren, hvad der er på spil i børnenes læring og udvikling i deres dialoger med nære voksne.
Bogen er skrevet til pædagoger, som er børns professionelle, nære voksne i daginstitutioner. Den giver grundlæggende viden og praktiske anvisninger på pædagogers deltagelse i aktiviteter og dialoger med børn, hvor børnenes læring støttes - både om emnet og om sproget som socialt medie og som redskab til at lære.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Serien Pædagogik og udvikling
Bogen er anden udgivelse i serien Pædagogik og udvikling. Serien består af en række grundlæggende udgivelser, der sætter fokus på centrale pædagogiske problemstillinger, teorier og forskningsmetoder. Seriens bøger tager fat på relevante temaer som mønsterbrydning, udsatte børn, marginalisering, børns udvikling og læring, pædagogen som didaktiker samt videnskabsteori og metode i pædagogisk praksis. Serien henvender sig til studerende og undervisere på grund-, videre- og efteruddannelse (pædagoguddannelsen, Pædagogisk Diplomuddannelse og lignende), pædagoger og ledere i daginstitutioner samt pædagogiske konsulenter.
Undertitel | sociokulturelle teorier om børns læring gennem sprog og samtale |
---|---|
Forfatter | Liv Gjems |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 7. aug. 2010 |
Sideantal | 158 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 10 |
Vægt | 396 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 7. aug. 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Pædagogik og udvikling |
ISBN-13 | 9788772815121 |
ISBN-10 | 8772815124 |
EAN | 9788772815121 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Mette Johnsen |
Illustreret i farver/sh | Nej |