At tale til øjet
300,00 kr
951
ISBN
9788788263985
At tale til øjet
- en bog om grafisk retorik
Nudansk Ordbog fortæller, at Retorik bl.a. står for talekunst og veltalenhed. Hertil introducerer Niels Heie nu et sidestykke og dermed et nyt begreb: Grafisk retorik, der handler om at tale til øjet.
Bogen er skrevet til alle, der arbejder med grafisk kommunikation, og som ønsker en såvel teoretisk som praktisk synsvinkel på de to grundliggende udtryksmidler: tekster og illustrationer. Målet er at kunne sætte dem sammen på en måde, der forstærker læserens oplevelse af budskabet.
Forfatteren skriver i forordet:
""Mit udgangspunkt er, at der ikke er stor forskel på at læse et maleri af Vilhelm Hammershøj, en roman af Klaus Rifbjerg, en tilbudsavis fra Netto, et piktogram på en wc-dør, et vejskilt på en motorvej eller det sidste nummer af Anders And. De fortæller noget forskelligt, og de fortæller på forskellige måder, men de henvender sig alle sammen til øjet, og de har derfor en fundamental egenskab tilfælles: de er alle sammen billeder.""
- en bog om grafisk retorik
Nudansk Ordbog fortæller, at Retorik bl.a. står for talekunst og veltalenhed. Hertil introducerer Niels Heie nu et sidestykke og dermed et nyt begreb: Grafisk retorik, der handler om at tale til øjet.
Bogen er skrevet til alle, der arbejder med grafisk kommunikation, og som ønsker en såvel teoretisk som praktisk synsvinkel på de to grundliggende udtryksmidler: tekster og illustrationer. Målet er at kunne sætte dem sammen på en måde, der forstærker læserens oplevelse af budskabet.
Forfatteren skriver i forordet:
""Mit udgangspunkt er, at der ikke er stor forskel på at læse et maleri af Vilhelm Hammershøj, en roman af Klaus Rifbjerg, en tilbudsavis fra Netto, et piktogram på en wc-dør, et vejskilt på en motorvej eller det sidste nummer af Anders And. De fortæller noget forskelligt, og de fortæller på forskellige måder, men de henvender sig alle sammen til øjet, og de har derfor en fundamental egenskab tilfælles: de er alle sammen billeder.""
Undertitel | En bog om grafisk retorik |
---|---|
Forfatter | Niels Heie |
Forlag | Grafisk Litteratur |
Indbinding | Hardback |
Thema koder | Kommunikationsstudier |
Varegruppe | Erhverv, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 5. jan. 2000 |
Sideantal | 205 |
Bredde | 174 |
Højde | 225 |
Dybde | 19 |
Vægt | 539 |
Første udgave | 2011 |
Oplagsdato | 5. jan. 2000 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788788263985 |
ISBN-10 | 8788263983 |
EAN | 9788788263985 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |