Børn læser og skriver - specialpædagogiske perspektiver
425,00 kr
Udsolgt
ISBN
9788772815367
Børn læser og skriver - specialpædagogiske perspektiver
Alle børn har ret til specialpædagogisk støtte. Det er specielt vigtigt i de tidlige skoleår, når børnene står på de første trin af skriftsprogsudviklingen og -læringen. De skal udvikle færdigheder, som bliver vigtige værktøjer til indhentning af viden om verden såvel som til læsning og skrivning for fornøjelsens skyld. Færdigheder, som børnene kommer til at anvende og videreudvikle livet igennem, både som unge og voksne.
Denne bog handler om de børn, der af en eller anden grund ikke har held med sig i den første skrive- og læseudvikling – de børn, der taber pusten og dermed tiltroen til deres evne til at lære.
Bogen behandler bl.a. følgende områder:
- børns oplevelse af specialpædagogiske indsatser
- delagtighed og selvbillede
- relationen mellem tale- og skriftsprog
- hjernens udvikling
- læse- og skriveudvikling
- principper for hensigtsmæssige arbejdsformer i klasseværelset
- kompensatoriske indsatser
- udredning, kortlægning og dynamiske holdninger
Bogens målgrupper er nuværende og kommende lærere og speciallærere i grundskolens yngste klasser, inklusive børnehaveklasse. Bogen er også velegnet til studiebrug for fs læsevejledere, logopæder og psykologer.
Forfatterne til bogens kapitler er Judith-Ann Chrystal, Ulla Ekvall, Siv Fischbein, Bente E. Hagtvet, Gunilla Ingestad, Lars Melin, Carmela Miniscalco, Marianne Ors, Helén Sämfors, Karin Taube, Åsa Wengelin samt bogens redaktører: Louise Bjar og Astrid Frylmark.
Alle børn har ret til specialpædagogisk støtte. Det er specielt vigtigt i de tidlige skoleår, når børnene står på de første trin af skriftsprogsudviklingen og -læringen. De skal udvikle færdigheder, som bliver vigtige værktøjer til indhentning af viden om verden såvel som til læsning og skrivning for fornøjelsens skyld. Færdigheder, som børnene kommer til at anvende og videreudvikle livet igennem, både som unge og voksne.
Denne bog handler om de børn, der af en eller anden grund ikke har held med sig i den første skrive- og læseudvikling – de børn, der taber pusten og dermed tiltroen til deres evne til at lære.
Bogen behandler bl.a. følgende områder:
- børns oplevelse af specialpædagogiske indsatser
- delagtighed og selvbillede
- relationen mellem tale- og skriftsprog
- hjernens udvikling
- læse- og skriveudvikling
- principper for hensigtsmæssige arbejdsformer i klasseværelset
- kompensatoriske indsatser
- udredning, kortlægning og dynamiske holdninger
Bogens målgrupper er nuværende og kommende lærere og speciallærere i grundskolens yngste klasser, inklusive børnehaveklasse. Bogen er også velegnet til studiebrug for fs læsevejledere, logopæder og psykologer.
Forfatterne til bogens kapitler er Judith-Ann Chrystal, Ulla Ekvall, Siv Fischbein, Bente E. Hagtvet, Gunilla Ingestad, Lars Melin, Carmela Miniscalco, Marianne Ors, Helén Sämfors, Karin Taube, Åsa Wengelin samt bogens redaktører: Louise Bjar og Astrid Frylmark.
Forfatter | Judith-Ann Chrystal m.fl. |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Specialundervisning |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 29. sep. 2011 |
Sideantal | 297 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2011 |
Oplagsdato | 29. sep. 2011 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Specialpædagogik i tiden |
ISBN-13 | 9788772815367 |
ISBN-10 | 8772815361 |
EAN | 9788772815367 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Ole Lindegård Henriksen |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Photographer | Mikal Schlosser |