Børn, unge og medier
160,00 kr
På lager
ISBN
9788759332030
Hvilken rolle spiller medier i børn og unges liv i dag? Hvordan indgår nye digitale og sociale medier som en del af børns og unges leg og venskabsrelationer? Hvad betyder nutidens medielandskab for den måde, børn og unge engagerer og præsenterer sig selv online? De spørgsmål, vi stiller til børn og unges mediebrug (i den offentlige debat såvel som i forskningen) afhænger af vores syn på medierne og af vores syn på børn og unge som aktører og medborgere. Børn og unges mediebrug må derfor forstås i forhold til den kontekst, den indgår i, og den måde, hvorpå børn og unge gennem medier relaterer sig til strukturer og relationer i samfundet som sådan.
BØRN, UNGE OG MEDIER præsenterer relevante begreber, teorier og nyeste forskningsbaserede viden om børn og unges mediebrug i relation til emner som legepraksis, sociale relationer og selvfremstilling. Bogen er struktureret omkring en række nedslag i forskellige praksisser, som relaterer sig til børn og unges brug af medier på tværs af aldersgrupper og de forskellige medier og brugsmønstre, der er knyttet hertil. Bogen tilbyder desuden empirinære eksempler på den børne- og ungdomskultur, som udfolder sig på og med medier i dag.
Stine Liv Johansen er ph.d., lektor ved Center for Børns Litteratur og Medier ved Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet og medlem af Medierådet for Børn og Unge. Har siden 2005 forsket i børns brug af medier i og uden for institutionelle kontekster. Malene Charlotte Larsen er ph.d., lektor ved Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet og tilknyttet forskningsgruppen Mattering: Center for Diskurs og Praksis . Har siden 2005 forsket i børn og unges brug af sociale medier.
Forfatter | Stine Liv Johansen og Malene Charlotte Larsen |
---|---|
Forlag | Samfundslitteratur |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Internet og digitale medier |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. okt. 2019 |
Sideantal | 130 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 12 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 1. okt. 2019 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Kort og præcist om medier og kommunikation |
ISBN-13 | 9788759332030 |
ISBN-10 | 8759332034 |
EAN | 9788759332030 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |