Børns liv og læreprocesser i det moderne samfund
297,50 kr
500
ISBN
9788778420961
Bogen, der fokuserer på børn i alderen 0-12 år, komponeres som antologi af nye tekster, der belyser udvalgte aspekter af essentielle faktorer og forhold inden for det respektive genstandsområde - men gerne krydret og eksemplificeret med aktuelle problemstillinger af mere specifik relevans. Bogen indkredser nutidens børns aktuelle livsvilkår og læreprocesser på en mere universel baggrund.
Bogen indeholder bidrag af kendte internationale forskere.
Målgruppen er i undervisningssammenhæng pædagog- og lærerstuderende, og indholdet og niveauet er tilpasset herefter.
Bogen er inddelt i 5 temaer:
-Børns liv og læreprocesser
-Særlige typer læreprocesser
-Pædagogik/didaktik
-Institution/skole
-Teori/metode
Indholdsfortegnelse:
Forord
Børns liv, læring og udvikling
Indledning
1. Hans Henrik Knoop: Børns liv og læring
2. Howard Gardner: Tre forskellige betydninger af intelligens
3. William Damon: Et nyt, men hævdvunden, syn på barnets moralske udvikling
4. Mihaly Csikszentmihalyi: Kontekster for optimal udvikling i barndommen
5. Hans Henrik Knoop: Børn og maskiner
6. Hans Henrik Knoop: Børns indflydelse og møde med magt
Børns liv og pædagogik
Indledning
7. Peter Østergaard Andersen: Barndom og børneliv
8. Tomas Ellegaard: Perspektiver og problemer i studiet af social ulighed i småbørns institutionsliv
9. Bolette Moldenhawer: ""Vi sprogstimulerer jo hele tiden"". Eller diskursen om det pædagogiske arbejde med etniske minoritetsbørn i daginstitutionen
10. Kirsten Nøhr: Ethvert barn er enestående - og mødet med det er lærerens og pædagogens privilegium
11. Ebbe Vestergaard: Didaktik - hvad er det?
12. Ebbe Kromann: Didaktik og rum
Forvaltning og pædagogik
Indledning
13. Lejf Moos: Evaluering og dokumentation i pædagogiske institutioner
14. Maja Plum: Mellem forvaltning og pædagogik
15. Peter Østergaard Andersen: Socialpædagogik og risiko
Forskning i børns liv og l
Bogen indeholder bidrag af kendte internationale forskere.
Målgruppen er i undervisningssammenhæng pædagog- og lærerstuderende, og indholdet og niveauet er tilpasset herefter.
Bogen er inddelt i 5 temaer:
-Børns liv og læreprocesser
-Særlige typer læreprocesser
-Pædagogik/didaktik
-Institution/skole
-Teori/metode
Indholdsfortegnelse:
Forord
Børns liv, læring og udvikling
Indledning
1. Hans Henrik Knoop: Børns liv og læring
2. Howard Gardner: Tre forskellige betydninger af intelligens
3. William Damon: Et nyt, men hævdvunden, syn på barnets moralske udvikling
4. Mihaly Csikszentmihalyi: Kontekster for optimal udvikling i barndommen
5. Hans Henrik Knoop: Børn og maskiner
6. Hans Henrik Knoop: Børns indflydelse og møde med magt
Børns liv og pædagogik
Indledning
7. Peter Østergaard Andersen: Barndom og børneliv
8. Tomas Ellegaard: Perspektiver og problemer i studiet af social ulighed i småbørns institutionsliv
9. Bolette Moldenhawer: ""Vi sprogstimulerer jo hele tiden"". Eller diskursen om det pædagogiske arbejde med etniske minoritetsbørn i daginstitutionen
10. Kirsten Nøhr: Ethvert barn er enestående - og mødet med det er lærerens og pædagogens privilegium
11. Ebbe Vestergaard: Didaktik - hvad er det?
12. Ebbe Kromann: Didaktik og rum
Forvaltning og pædagogik
Indledning
13. Lejf Moos: Evaluering og dokumentation i pædagogiske institutioner
14. Maja Plum: Mellem forvaltning og pædagogik
15. Peter Østergaard Andersen: Socialpædagogik og risiko
Forskning i børns liv og l
Forlag | Billesø & Baltzer |
---|---|
Indbinding | Hardback |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 22. jun. 2002 |
Sideantal | 328 |
Bredde | 165 |
Højde | 234 |
Dybde | 23 |
Vægt | 630 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 22. feb. 2006 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778420961 |
ISBN-10 | 8778420962 |
EAN | 9788778420961 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |