Begrebsforståelse, 10 stk
160,00 kr
555
ISBN
9788723535573
For at forstå verden omkring sig har barnet brug for at tænke i begreber. Et barn, som mangler nogle af de grundlæggende begreber, kan få store vanskeligheder, når det begynder i skolen.
Børn lærer de grundlæggende begreber især gennem erfaringer fra forskellige situationer. Derfor er det vigtigt, at de er i kontakt både med voksne og jævnaldrene. Nogle børn har brug for mere øvelse end andre for at beherske de grundlæggende begreber. For disse børn er det vigtigt, at de starter så tidligt som muligt for at få den viden, der er nødvendig for at forstå undervisningen.
Brugervejledning
Både i børnehaven og skolen er det bedst at gennemføre kortlægningen i mindre grupper med 8-10 børn, med 2 voksne til stede. Den ene står for registreringen, mens den anden observerer og støtter børnene ved f.eks at hjælpe barnet med at finde den rigtige side. Tidsforbruget vil typisk være 20-30 minutter.
Børn lærer de grundlæggende begreber især gennem erfaringer fra forskellige situationer. Derfor er det vigtigt, at de er i kontakt både med voksne og jævnaldrene. Nogle børn har brug for mere øvelse end andre for at beherske de grundlæggende begreber. For disse børn er det vigtigt, at de starter så tidligt som muligt for at få den viden, der er nødvendig for at forstå undervisningen.
Nogle begreber er vigtigere end andre, så dette materiale tager udgangspunkt i de begreber, som barnet skal kunne allerede fra skolestarten. Disse begreber er opdelt i 12 grundlæggende kategorier: familie, daglige færdigheder, farve, form, plads/position, størrelse, retning, måling, vejr og temperatur, tal og tælling, funktion og tid.
Kortlægningen skal give information om børn, som mangler væsentlige kundskaber. Den er i sig selv meningsløs, hvis den ikke bliver sat sammen med pædagogiske øvelser.
Materialet er beregnet til det sidste år i børnehaven og det første år i skolen (september/oktober).
Brugervejledning
Både i børnehaven og skolen er det bedst at gennemføre kortlægningen i mindre grupper med 8-10 børn, med 2 voksne til stede. Den ene står for registreringen, mens den anden observerer og støtter børnene ved f.eks at hjælpe barnet med at finde den rigtige side. Tidsforbruget vil typisk være 20-30 minutter.
Forsiden er en øveside, og det er vigtigt at bruge den tid, der skal til, i gennemgangen af siden, og når eleverne skal udfylde siden. Børnene skal føle sig trygge ved det, de er i gang med. På øvesiden er der plads til at barnet skriver sit navn eller sine initialer.
Hver side er markeret med et billede i øverste hjørne. Det sikrer, at børnene bladrer frem til den rigtige side. Start på en ny side med at sige: Nu skal du se på den side, hvor der øverst oppe er et billede af en xxx. Læs instruktionen stille og roligt. Hver opgave er markeret med et nummer og en kategori til at skrive resultatet i.
Registreringen
Den sidste side med cirkelskema og opsummering er til selve kortlægningen. Det er lettest at tolke barnets begrebsforståelse inden for de tolv forskellige kategorier, hvis cirklerne i bedømmelsesarket er udfyldt. Farvelæg kategorien, når eleven mestrer den. Indtil da skal den være tom.
Den sidste side med cirkelskema og opsummering er til selve kortlægningen. Det er lettest at tolke barnets begrebsforståelse inden for de tolv forskellige kategorier, hvis cirklerne i bedømmelsesarket er udfyldt. Farvelæg kategorien, når eleven mestrer den. Indtil da skal den være tom.
1. udgave 2017
Forfatter | . |
---|---|
Forlag | Special |
Indbinding | Ukendt |
Thema koder | Undervisningsmidler |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. sep. 2017 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2017 |
Oplagsdato | 15. sep. 2017 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788723535573 |
ISBN-10 | 8723535571 |
EAN | 9788723535573 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |