Billede, pædagogik og magt
Billede, pædagogik og magt - postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt sætter dansk og skandinavisk billedpædagogik ind i sociologiske og historiske rammer og giver dermed langt bredere perspektiver på billedundervisningen, end der hidtil har været tradition for.
Med udgangspunkt i sociologen Pierre Bourdieus teori om sociale felter og filosoffen Michel Foucaults genealogiske studier af magt/viden-konstruktioner i moderne samfundsformer genfortæller Helene Illeris billedpædagogikkens historie. Fortællingen tager sit udgangspunkt i undervisningen i 'ritzen og malen' på renæssancens ridderakademier, og den slutter med introduktionen af begreber som 'multikulturel billedpædagogik' og 'visuel kultur' i det billedpædagogiske felt. Indledningsvis gives en omhyggelig introduktion til den anvendte teori, og bogen afsluttes med forfatterens personlige overvejelser over, hvorledes der kan arbejdes med postmoderne optikker i en nutidig billedpædagogisk praksis.
Undertitel | postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt |
---|---|
Forfatter | Helene Illeris |
Forlag | Samfundslitteratur |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 14. okt. 2002 |
Sideantal | 283 |
Bredde | 155 |
Højde | 231 |
Dybde | 16 |
Vægt | 470 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 14. okt. 2002 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788759320020 |
ISBN-10 | 8759320028 |
EAN | 9788759320020 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |