Corporate Social Responsibility
Corporate Social Responsibility – CSR – er gået fra at være ”nice to have” til at være ”need to have”.
Denne udvikling skyldes ikke mindst et lovkrav fra 2009 om, at store og mellemstore virksomheder skal redegøre for deres samfundsansvar i årsrapporten. Mange virksomheder har desuden fået øjnene op for, at det giver forretningsmæssig mening at arbejde systematisk med CSR.
CSR handler om, at virksomheder på det sociale, miljømæssige og etiske område imødekommer krav og forventninger fra deres væsentlige interessenter, f.eks. medarbejdere, samfundet, medier og myndigheder. Den store udfordring er, at interessenterne ikke blot forventer, at virksomhedernes handlinger er lovlige, men også at handlingerne er legitime i deres øjne.
Bogen er en praktisk guide til strategisk CSR-arbejde og bygger på erfaringer og ideer fra en række af Danmarks største virksomheder og investorer, som har deltaget i Netværket for god virksomhedsledelse og ikke-finansiel rapportering (NVIR).
Målgruppe
Bogen henvender sig til virksomheder og organisationer, der skal i gang med strategisk CSR-arbejde, eller som trænger til ny inspiration. Desuden er bogen et brugbart redskab til studerende, der arbejder med casestudier og opgaver om CSR.
Om forfatterne
Bogen er skrevet af en gruppe eksperter fra den anerkendte rådgivningsvirksomhed om CSR, PwC:
Birgitte Mogensen er statsautoriseret revisor, partner i PwC og leder af PwC’s afdeling for bæredygtige løsninger. Hun har mangeårig erfaring med CSR, herunder forankring af forretningsdrevet CSR og samfundsansvar, udvikling af CSR-strategier, organisering og implementering, optimering og systemeffektivisering samt udvikling af relevante KPI’er på CSR-området.
Anne Mette Christiansen er cand.merc.int. og har arbejdet med CSR, strategi og interessentdialog de sidste 10 år. Hun er ekstern lektor på CBS og DIS med fokus på CSR og har været senior manager i PwC’s CSR konsulentafdeling. Desuden har hun været redaktør på Børsens Ledelseshåndbog om CSR og Sustainability Quarterly og er forfatter til en række artikler om CSR, rapportering og strategi.
Anders Holbech er cand.polit. og rådgiver om CSR for PwC i Danmark, herunder rådgivning af en række danske virksomheder i udvikling af CSR-strategier og CSR-rapportering. Han er endvidere redaktør på Børsens Ledelseshåndbog om CSR.
Martin Lunow Hylsenberg Pedersen rådgiver om CSR for PwC i Danmark. Han er cand.merc.mac. med speciale i økonomistyring og strategisk CSR og har endvidere en Minor i CSR fra CBS.
Undertitel | En guide for virksomheder og organisationer |
---|---|
Forfatter | Birgitte Mogensen; Anne Mette Christiansen; Martin Lunow Hylsenberg Pedersen; Anders Holbech |
Forlag | Thomson Reuters Professional A/S |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Erhvervsliv, virksomheder og ledelse |
Varegruppe | Økonomi |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 8. apr. 2011 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 156 |
Højde | 230 |
Dybde | 0 |
Vægt | 228 |
Første udgave | 2011 |
Oplagsdato | 8. apr. 2011 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788761929198 |
ISBN-10 | 8761929190 |
EAN | 9788761929198 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |