Da dyden gik amok
397,50 kr
På lager
ISBN
9788740832556
Danskerne betragter ofte sig selv som et udvalgt folk, når det gælder frisindet. Intet sted er denne idé tydeligere end i den danske filmskat. Umiddelbart ligner den danske filmhistorie en fortælling om frisindets fremkomst: fra stumfilmtidens frivole melodramer over sexkomedierne og de tabunedbrydende ungdomsfilm i 70’erne til de nutidige grænseoverskridelser af Lars von Trier. Da dyden gik amok peger på det ensidige og lettere selvforelskede i denne selvforståelse. Også på filmens område har der gennem tiden udspillet sig en kulturkamp mellem dem, som har dyrket den moderne dyd – frisindet, der frigør mennesket fra samfundets snærende bånd – og dem, som har syntes, at dyden gik amok. De konservative anfægtelser på seksualitetens og kønsidentitetens vegne gennemstrømmer ikke alene de nostalgiske Morten Korch-film eller værkerne af selverklærede dissidenter som Knud Leif Thomsen. De dukker også op, hvor man mindst venter det: i 60’ernes kulturradikale filmkunst, i 70’ernes pseudo-frigjorte sengekantsfilm eller i den latente moralisme bag Lars von Triers vilde sexfascination.
Temaet om dyden, der gik amok, udgør det bærende element i bogens bredt anlagte filmkrønike. Hovedvægten ligger på perioden fra det forrige århundredeskifte til og med den seksuelle revolution i 1960’erne og 70’erne, men fremstillingen rummer samtidig klare implikationer for vor tids filmkultur, køns- og kulturdebat. Ved at gå i dybden med de individuelle film i lyset af de store kultur- og mentalitetshistoriske udviklingstræk tydeliggør bogen, at vore almene idéer om seksualitet, køn og kærlighed er til stadig forhandling.
Temaet om dyden, der gik amok, udgør det bærende element i bogens bredt anlagte filmkrønike. Hovedvægten ligger på perioden fra det forrige århundredeskifte til og med den seksuelle revolution i 1960’erne og 70’erne, men fremstillingen rummer samtidig klare implikationer for vor tids filmkultur, køns- og kulturdebat. Ved at gå i dybden med de individuelle film i lyset af de store kultur- og mentalitetshistoriske udviklingstræk tydeliggør bogen, at vore almene idéer om seksualitet, køn og kærlighed er til stadig forhandling.
Undertitel | Seksualitet, køn og kærlighed i dansk film 1910-1980 |
---|---|
Forfatter | Søren Birkvad |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Danmark, Filmhistorie, filmteori og filmkritik |
Varegruppe | Kultur, div. |
Ekspedition | EXT |
Udgivelsesdato | 3. jun. 2020 |
Sideantal | 772 |
Bredde | 245 |
Højde | 175 |
Dybde | 38 |
Vægt | 1287 |
Første udgave | 2020 |
Oplagsdato | 3. jun. 2020 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences |
ISBN-10 | 8740832554 |
EAN | 9788740832556 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |