Dannelse
Dannelse er ligesom demokrati et rummeligt begreb, men det er derfor også uskarpt og flydende. Det er betingelserne for de centrale begreber i vores kultur, at de hele tiden står til diskussion og forhandling mellem forskellige interesser. I skolen er dannelsen en kampplads mellem politikere, praktikere og forskere etc. I de senere år har kampen dog ofte været ført mellem økonomer, planlæggere, administratorer og pædagoger, lærere og filosoffer. Diskussionen om, hvad skolens formål må være, har i de diskussioner været underbelyst og erstattet af diskussioner om resultatmål. Samtidig er skolens indhold blevet defineret som smalle, grundlæggende kundskaber uden blik for den verden, eleverne lever i. Dannelses- og undervisningsprocesserne er nedprioriteret i diskussionen til fordel for læring, digitalisering og læringsresultater.
I denne bog fører vi i et bredere perspektiv diskussionerne om dannelse helt op til nutiden ved hjælp af fire perspektiver: Dannelseskontekster, -visioner, - temaer og -processer. Kapitlerne fremstår samlet som et kalejdoskopisk udvalg af dannelsesteorier og -diskussioner ud fra disse fire perspektiver.
Dannelse henvender sig til de mange, der arbejder med eller studerer for at bidrage til fremtidens folkeskole.
Undertitel | Kontekster, visioner, temaer og processer |
---|---|
Forfatter | Jens Erik Kristensen;John Benedicto Krejsler;Lejf Moos;Peter Kemp;Steen Nepper Larsen;Alexander von Oettingen;Thomas Aastrup Rømer |
Forlag | Gyldendal |
Indbinding | Bog |
Thema koder | Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. sep. 2017 |
Sideantal | 224 |
Bredde | 142 |
Højde | 221 |
Dybde | 16 |
Vægt | 294 |
Første udgave | 2017 |
Oplagsdato | 29. jun. 2023 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788741269900 |
ISBN-10 | 8741269900 |
EAN | 9788741269900 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |