Dansk gartneri og Den grønne Vækstklynge
Det danske gartnerierhverv står over for store økonomiske, strukturelle og markedsmæssige udfordringer. Udfordringer, som i vid udstrækning kræver fælles tiltag i hele erhvervet, såfremt der skal opnås optimale løsninger. Udgangspunktet er, at det danske gartnerierhverv under ét gennem de seneste 10-15 år har oplevet en negativ vækst.
Denne bog viser en række af de væsentlige udfordringer, det danske gartnerierhverv står overfor – og vil stå overfor i de kommende år. Udfordringerne kommer både udefra og indefra – fra markedet, fra de politiske rammevilkår og fra erhvervet selv. Bogen viser nogle af erhvervets rammevilkår på baggrund af interviews, spørgeskemaundersøgelser og økonomiske analyser.
Udgangspunktet er, at vækst er vigtig for gartnerierhvervet. Vækst er ofte en forudsætning for at kunne skabe en konkurrencedygtig virksomhed. Vækst er også en konsekvens af konkurrenceevne - kun konkurrencedygtige virksomheder formår at skabe en stor og vedvarende vækst. Vækst er således på én gang en forudsætning for - og et symptom på – konkurrencedygtighed.
Det danske gartnerierhverv kan også fremvise succeshistorier, hvor der er skabt både konkurrenceevne, afsætning, beskæftigelse og indtjening. Gartnerisektoren har således oplagte styrkepositioner, og især klyngesamarbejdet kan udvikles yderligere med henblik på at vende den negative udvikling. Kunsten er at tilføre mere konkurrenceevne og udnytte erhvervets oplagte styrker.
På grundlag af bogens analyser og konklusioner opstilles der en række anbefalinger og løsningsforslag. Et gennemgående træk i anbefalingerne er, at der er brug for en fælles strategi for hele gartneriklyngen, hvor der - med opbakning fra hele klyngen - opstilles konkrete tiltag til, hvorledes innovation, konkurrenceevne og indtjening i erhvervet kan styrkes.
Denne bog er udarbejdet som et input til arbejdet med Den Grønne Vækstklynge, som Dansk Gartneri startede i 2010. Formålet med dette arbejde er netop at skabe ny vækst i erhvervet gennem en række forskellige tiltag.
Undertitel | Udfordringer og strategiske udviklingsmuligheder |
---|---|
Forfatter | Henning Otte Hansen |
Forlag | DJØF |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Gartneri, Havearbejde |
Varegruppe | Erhverv, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 23. mar. 2012 |
Sideantal | 240 |
Bredde | 170 |
Højde | 245 |
Dybde | 18 |
Vægt | 474 |
Første udgave | 2012 |
Oplagsdato | 23. mar. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788762904095 |
ISBN-10 | 8762904094 |
EAN | 9788762904095 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |