De tre troldmænd
250,00 kr
På lager
ISBN
9788791576690
Et eventyr om NAVNEORD, TILLÆGSORD og UDSAGNSORD
Grammatik i skolen bliver ofte betragtet som lidt tørt stof. Med ”De tre troldmænd” er det blevet et ganske anderledes og eventyrligt emne – en helt ny og utraditionel måde at lære grammatik på.
Nu kan eleven lære om de tre grundlæggende ordklasser, nemlig navneord, tillægsord og udsagnsord, ved hjælp af leg og eventyr.
Børn kan til tider have en noget forenklet tilgang til grammatik. Når man fx spørger dem hvad et navneord er, så svarer de fleste at det er noget man kan sætte en eller et foran. Det er sådan set rigtigt nok. Men børn kommer som regel på glatis når man derefter spørger dem om fx sukker og græs er navneord.
Navneord, tillægsord og udsagnsord har det til fælles at de kan bøjes, hvilket kan skabe en masse retskrivningsmæssigt rod for eleven. Kun med en dyb forståelse for de tre grundlæggende ordklasser kan eleven på et senere tidspunkt fatte de ikke hørbare nuancer i skriftsproget, fx forskellen på at lære, jeg lærer og en lærer.
Det kan tage tid at forstå hvordan navneord, tillægsord og udsagnsord adskiller sig fra hinanden. Historien kan og bør derfor læses adskillige gange.
Ud over den rent grammatiske dimension er eventyret om de tre troldmænd en spændende og anderledes fortælling om hvordan verden blev skabt helt fra begyndelsen.
Eventyret egner sig glimrende som udgangspunkt for en teaterforestilling, enten i klassen eller i større regi. Her vil det være en god idé at udvide persongalleriet så flere elever kan være aktive.
Grammatik i skolen bliver ofte betragtet som lidt tørt stof. Med ”De tre troldmænd” er det blevet et ganske anderledes og eventyrligt emne – en helt ny og utraditionel måde at lære grammatik på.
Nu kan eleven lære om de tre grundlæggende ordklasser, nemlig navneord, tillægsord og udsagnsord, ved hjælp af leg og eventyr.
Børn kan til tider have en noget forenklet tilgang til grammatik. Når man fx spørger dem hvad et navneord er, så svarer de fleste at det er noget man kan sætte en eller et foran. Det er sådan set rigtigt nok. Men børn kommer som regel på glatis når man derefter spørger dem om fx sukker og græs er navneord.
Navneord, tillægsord og udsagnsord har det til fælles at de kan bøjes, hvilket kan skabe en masse retskrivningsmæssigt rod for eleven. Kun med en dyb forståelse for de tre grundlæggende ordklasser kan eleven på et senere tidspunkt fatte de ikke hørbare nuancer i skriftsproget, fx forskellen på at lære, jeg lærer og en lærer.
Det kan tage tid at forstå hvordan navneord, tillægsord og udsagnsord adskiller sig fra hinanden. Historien kan og bør derfor læses adskillige gange.
Ud over den rent grammatiske dimension er eventyret om de tre troldmænd en spændende og anderledes fortælling om hvordan verden blev skabt helt fra begyndelsen.
Eventyret egner sig glimrende som udgangspunkt for en teaterforestilling, enten i klassen eller i større regi. Her vil det være en god idé at udvide persongalleriet så flere elever kan være aktive.
Undertitel | Et eventyr om grammatik |
---|---|
Forfatter | Eag V. Hansen |
Forlag | Alkalær |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Skønlitteratur for børn og unge og sande fortællinger |
Varegruppe | Børnebøger |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 2. jan. 2014 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 174 |
Højde | 246 |
Dybde | 9 |
Vægt | 300 |
Første udgave | 2014 |
Oplagsdato | 2. jan. 2014 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791576690 |
ISBN-10 | 8791576695 |
EAN | 9788791576690 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Foreword Author | Eag V. Hansn |
Omslagsgrafiker | Maja Krog |
Omslagsillustrator | Lise Bye Kjeldsen |
Illustreret i farver/sh | Nej |