Den danske billedbog 1950-1999
48,75 kr
500
ISBN
9788778672032
Er moderne billedbøger for børn? - Den danske billedbog 1950-1999 sætter fokus på den danske billedbogs historie
Billedbøger er ikke, hvad de har været. Forfatterne og illustratorerne bryder grænser - målgruppen er ikke længere udelukkende småbørn, og mange billedbøger i dag kan fortolkes på forskellige måder af barnet og den voksne oplæser. Det har fået nogle til at påpege, at de moderne billedbøger ikke er for børn - men billedbøger har også historisk set henvendt sig til et dobbelt publikum af børn og voksne, konkluderer adjunkt Nina Christensen i en ny bog, Den danske billedbog 1950-1999.
Ifølge Nina Christensen adskiller moderne billedbøger sig dog fra tidligere tiders, blandt andet er sproget ikke længere tilpasset barnesprog - forfatterne har også litterære ambitioner. Samtidig er illustratorernes opgave ikke længere blot at afspejle teksten, og resultatet kan være en særegen kombination af skreven tekst og billeder. Og hvor billedbøger tidligere ofte handlede om barnets hverdag, er der i dag færre grænser for, hvad man kan skrive om i billedbøger. Også derfor bliver de i højere grad interessante både for børn og voksne.
Den danske billedbog leverer en teoretisk og analytisk ramme for arbejde med billedbøger. Derudover beskrives udviklingen inden for børne- og billedbøger i hvert enkelt årti fra 1950 til 1999. Produktionsbetingelser, vurderingskriterier og tendenser i forhold til billedbøger diskuteres, og to værker fra hvert årti analyseres.
Billedbøger er ikke, hvad de har været. Forfatterne og illustratorerne bryder grænser - målgruppen er ikke længere udelukkende småbørn, og mange billedbøger i dag kan fortolkes på forskellige måder af barnet og den voksne oplæser. Det har fået nogle til at påpege, at de moderne billedbøger ikke er for børn - men billedbøger har også historisk set henvendt sig til et dobbelt publikum af børn og voksne, konkluderer adjunkt Nina Christensen i en ny bog, Den danske billedbog 1950-1999.
Ifølge Nina Christensen adskiller moderne billedbøger sig dog fra tidligere tiders, blandt andet er sproget ikke længere tilpasset barnesprog - forfatterne har også litterære ambitioner. Samtidig er illustratorernes opgave ikke længere blot at afspejle teksten, og resultatet kan være en særegen kombination af skreven tekst og billeder. Og hvor billedbøger tidligere ofte handlede om barnets hverdag, er der i dag færre grænser for, hvad man kan skrive om i billedbøger. Også derfor bliver de i højere grad interessante både for børn og voksne.
Den danske billedbog leverer en teoretisk og analytisk ramme for arbejde med billedbøger. Derudover beskrives udviklingen inden for børne- og billedbøger i hvert enkelt årti fra 1950 til 1999. Produktionsbetingelser, vurderingskriterier og tendenser i forhold til billedbøger diskuteres, og to værker fra hvert årti analyseres.
Undertitel | teori, analyse, historie |
---|---|
Forfatter | Nina Christensen |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag Center for Børnelitter |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Nedsat & Tilbud, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 10. jan. 2003 |
Sideantal | 397 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 21 |
Vægt | 833 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 30. jun. 2003 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778672032 |
ISBN-10 | 8778672031 |
EAN | 9788778672032 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |