Den venlige magtudøvelse
Hvordan møder lærere elever, og hvordan skabes "den normale elev" i skolen? Ifølge bekendtgørelser og læreplaner skal læreren arbejde ud fra demokratiske principper, og den enkelte elev skal mødes ud fra sine egne forudsætninger og behov. Forfatteren tager os med ind i en 0. og en 5. klasse, ind i de helt almindelige skolesituationer, og viser, hvordan lærere gennem "venlig magtudøvelse" får eleverne til at tilpasse sig forestillingen om den normale elev. Den gode lærer "ser barnets behov", og den gode elev er parat til at arbejde med sig selv og sin indstilling til skolen. Gennem øjenåbnende cases og refleksioner præsenterer hun et Foucault-inspireret perspektiv på det "at se" eleven og en ny forståelse for, hvordan normalitet skabes i skolen. Hermed er der lagt op til en diskussion af, hvilken type subjekter den demokratiske skole skaber.
Den venlige magtudøvelse henvender sig til lærerstuderende og praktikere inden for skolen - lærere, politikere og forældre.
åsa Bartholdsson er socialantropolog og ansat ved Högskolan Dalarna. Bogen er baseret på hendes afhandling "Med facit i hand: Normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor" (2007). For den blev hun tildelt prisen for årets afhandling med størst potentiale for at bidrage til skoleudvikling i Sverige.
Undertitel | Normalitet og magt i skolen |
---|---|
Forfatter | Åsa Bartholdsson |
Forlag | Akademisk Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Uddannelsesadministration og uddannelsesorganisering |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 14. aug. 2009 |
Sideantal | 208 |
Bredde | 140 |
Højde | 220 |
Dybde | 18 |
Vægt | 310 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 14. aug. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Professionsserien |
ISBN-13 | 9788750041351 |
ISBN-10 | 8750041355 |
EAN | 9788750041351 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | swe |
Oversætter | Joachim Wrang |
Omslagsgrafiker | Henriette Mørk |
Omslagsillustrator | Imperiet |
Illustreret i farver/sh | Nej |